7 nov. 2010

Köttproduktion - lamm


Ja då kommer del 2 i köttproduktionen och den handlar om lammkött. Förra året hade vi för första gången lamm på grannens mark. :-) Japp, så var det, grannen lånade ut mark för att vi skulle kunna ha lamm betandes där. Grannen har en dunge som han ville få renbetad och vi ville ha lamm! I år blev det inga lamm av olika faktorer, vi satsar nästa år igen.


Vi köpte fyra lamm, eller egentligen 3 1/2 kan man säga. Det fjärde lammet var ett flasklamm som var mycket mindre än de andra. Det var uppfött med flaska och var tillgiven och hette Fredag. Namnet kom från att han föddes sent en fredag. De tre lammen fick heta De tre musketörerna och den lilla Fredag.


Köttproduktion - lamm är rubriken på detta inlägg men jag vill nog påstå att lammen är mer än bara kött. Det ger en viss tillfredställelse att pyssla med djuren. Förmånen att klappa djur, se hur de växer, iakta hur de beter sig, lära av djurhantering och vara med djuren är uppfriskande. Jag inbillar mig att man (jag) mår bättre av djur i sin närhet. Dessutom är det himla nyttigt att vara med i produktionen av köttet, både för oss vuxna men även för barnen.


Kanske att jag ska lägga till att ha djur är inte bara rosenrött och mys. Det är ju jobb också. Att ge friskt vatten morgon och kväll är inte det roligaste när man är stressad och ska till jobbet klockan 7 på morgonen. Eller när man kommer hem sent på kvällen och många måsten finns.... Att köpa hösilge och frakta i vanlig bil då vi inte har mark att "odla" hö på eller traktor att frakta stora stuff med.


Måste erkänna att jag inte har riktigt koll på utgifterna men vi fick köpa balja och saltsten, hösilage och lite havre till lammen. Sedan kostade ju lammen också. Utdelning? Ja, vi "la ner" lammen själv och tog bort skinnet. Vi skrapade rent skinnen och saltade in dem. Vi tömde lammen på inälvor och mage utomhus. Lammen hängde i rep i en stege som stod lutad mot huset. Efter första lammet gick det på räls.




Inne i köket styckade vi lammen på "löpande band". Jag grovstyckade och maken fixade grytbitar. Det var faktiskt lättare att stycka lamm än gris. Nu var ju inte våra lamm så stora feta som man skulle önskat... Och fredag fanns det inte mycket mat på överhuvudtaget. Honom skulle man ju gärna sparat, ett riktigt gosedjur :-)

Vi paketerar, märker och fryser in. Vi brukar faktiskt alltid anteckna alla bitar och hur mycket varje bit väger men jag hittar inte anteckningarna. Annars skulle jag ju räkna ut hur mycket kött det blev i vikt. Men många goda måltider har det blivit. Har lite bitar kvar till färs då apparaten för malning gick sönder.... Har ju inte haft en riktig kvar utan en assistent med kvarntillbehör och jag antar att de inte kan hålla för evigt. Kanske att jag får koka bitarna till hundmat istället.

Så till nästa år, om vi köper lamm blir bokföringen av inköp och utgifter viktigt. Även vikt av köttet så att vi kan beräkna kilopriset för detta delikata kött. Kanske att vi ska lära oss mer av hur man gjorde förr, vad man tog till vara på då? Vi lär oss hela tiden :-)

1 kommentar:

  1. Jag skulle gissa att grisen har ett dyrare kg pris än lammet, men hur värderar man egen producerat kött mot ojuste billigt. Då blir pengar sekundärt.

    SvaraRadera