30 dec. 2011

Fröbeställningar


Nu är jag helt mitt uppe i planeringar och fröbeställningar! ;-) Jag skriver långa listor och ritar hafsiga planer om och om igen. I år ska jag dessutom få in frodiga blomster, både i köksträdgården och i vanliga trädgården. Senare om dessa planer... jag ska inte tråka ut er idag med alla högt flygande planer för köksträdgården, meditationsträdgården, medelhavsträdgården, altanen och terassen. Låter som jag har världens största trädgård men icke sa nicke, jag har bara namnat olika partier.

Varifrån beställer ni era frön? Jag har lite olika favoritställen som jag beställer ifrån men i år blir det nog tillägg. Sen är ju fröbyten roligt som kan ske både här och där. Förra året bytte jag mig till både chilifrön och zuccini. Kul!

Åkes Tomatklubb: Från Åke har jag beställt mina tomatfrön i flera år nu. Blir nog så i år också och även lite parikafrön. Jag gillar hans inställning och engagemanget i odlandet.

Impecta: Härifrån har jag beställt grönsaksfrön i nästan alla år som jag haft land. Bra med grönsaksfrön och det har blivit enkelt och bekvämt att välja favoriter från dem. Gillar skarpt deras hemsida. Och så beställde jag innan jul blomfrön till mina grön-vita fjärilsrabatter. Kunde inte låta bli ;-).

Rara växter: Har beställt blomfrön härifrån som kom igår men jag har inte hämtat ut dem än. Ny för denna säsong.

Lindblomsfröer: Sitter med deras katalog i pappersform och med deras sida på nätet. Jag gillar pappersform men det är så himla enkelt med sökfunktionen på nätet. Härifrån blir det nog både grönsaker och blommor. Och kanske pluggbräten?! Jag har inga pluggbräten men jag vill verkligen ha det, har förstått att det är en investering.

Plant World Seeds: Kanske att jag beställer lite grönsaker härifrån. Har inte bestämt mig men det är några saker uppskrivna på önskelistan. Något ni rekommenderar?

Tillägg: Runåbergsfrön! Att jag glömde dem? Måste ju kolla skallen ;-) Kulturarv och EKOfrön nr 1! Härifrån köpte jag de flesta chilisarna förra året. Och innan dess har jag inhandlat krukmakare därifrån. Rekommenderas varmt! Eftersom jag har kvar frön så har det inte blivit någon önskelista därifrån. Men jag ska nog botanisera lite hos dem...

Ja det är lätt att förköpa sig. Här läggs det upp på listorna och stryks. Svårt att sortera vad som är nödvändigt och vad som är roligt :-) Försöker tänka ekonomiskt men ack det är svårt. Hur gör ni och varifrån köper ni era frön? Har ni något tips på vad jag inte kan leva utan i min trädgård?

/Bondis

6 kommentarer:

  1. Min absoluta favorit när det gäller grönsaksfröer är Runåbergs fröer, rekommenderas varmt. Kolla här så förstår du kanske varför :-) http://www.runabergsfroer.se/?m=15

    SvaraRadera
  2. Ååå jag glömde Runåbergs... jo jag brukar köpa kulturarv och EKO därifrån :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt :) Som medlem i Trädgårdsamatörerna får man tillgång till massa udda billiga frön.

    SvaraRadera
  4. Sitter själv med frölistor och drömmar. Jag vill alltid pröva på något nytt och i år ska jag testa nattblomster, Zaluzianskya capensis efter att ha läst bloggen Landet Krokus. Spännande!
    Ha ett underbar nyår!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. När det gäller chilipeppar beställer jag från örtagården. Tomater beställer jag från Åke.
    Det är alltid svårt att begränsa sig. Man har alltid några favoriter som man bara måste ha, och sen vill man ju testa några nya eftersom man kan ju hitta nya favoriter. Man måste ju naturligtvis försöka övervintra också så då kan det bli några sorter till. Även om jag varje år försöker hålla igen blir det alltid fler chiliplantor än förra året.

    SvaraRadera
  6. Hannele:ååå, jag är inte medlem i någon trädgårdsförening... kanske ett av projekten inför nästa år?!

    Pilgrim: ja nattblomster har hamnat även på min lista :-) Gott Nytt till dig också!

    Mattias: Åke är överlägsen vad gäller tomater! Jag har faktiskt inte övervintrat någon chili... jag fick aldrig ändan ur vagnen och så är det ju så roligt att så nya! ;-)

    SvaraRadera