19 juli 2015

Sent eller tidigt med chilisådder?


Igår bestämde jag mig att så chili även om det är juli och jag i normala fall gör det i januari. Vem bryr sig?! Jag gör väl som jag vill!

Man skulle kunna säga att det har inte varit mitt bästa odlingsår än så länge men jag tänker att det kan man faktiskt ändra på. Så när jag pillade på mina basilikafrön igår så bestämde jag mig raskt för att ja, då sår jag nya chilisar eftersom jag vill och kan! Så enkelt kan det vara ibland om man struntar i andras åsikten och sina egna med för den delen... ;-)

Följande chili blev sådda:
Czechoslviakian Black NY
Blue Christmas NY
Kali Mirch NY
Jalapeno
Svart Jalapeno NY
Aji Pineapple
Fish pepper
Aji Crystal

Hot Lemon, C.Baccatum
Mini Bonnet, C.Baccatum
Jamaican Bell, C.Baccatum (olika frön)
Rain Forest, C.Baccatum
Patricia, C.Baccatum

Orange Habanero, C.Chinense
Lemon Hababero, C.Chinense
Habanero, C.Chinense
Chocolate Scotch Bonnet, C.Chinense

Gul Rocoto, C.Pubescens
Brun Rocoto, C.Pubescens NY
Rocoto Canario, C.Pubescens NY
Rocoto Manzano Grande, C.Pubescens 2 olika


Några ska jag ge bort för det har jag lovat men de allra flesta ska få utmana mig med en övervintring. Ja ja minsann! Vita huset som potting shed, mitt odlingshus bör vara i bruk till hösten när det börjar bli kallt så att mina nykomlingar kan flytta in där. I värsta fall får några övervintra inomhus på övervåningen... Men det vore ju lättast om alla är på samma ställe. 

Jamaican Bell har jag sått 3 olika av och även Rocoto Manzano Grande 2 sorter. Alltså samma sort men frön från olika ställen! Det ska bli kul att jämföra, nörda in lite så att säga - perfekt sysselsättning i vinter! 

Här blir det hett!

1 kommentar:

  1. Ja en bra odlingsår är det inte. Det är en sorglig historia. Men det ska bli kul att höra om hur det går med sådderna!

    SvaraRadera