9 okt. 2016

Färska tomater under lång tid?


Vi odlar ganska mycket tomater och många hamnar i grytor samt i olika konserver och mjölksyrningar. Jag torkar olika sorters tomater, både mattomater som blir "soltorkade tomater och körsbärstomater som blir godis med lite oregano och salt. Jag provar många olika sorter, letar efter frön och nördar in, på resor smakar jag tomater och samlar frön. Man kan kanske ana att jag är lite smått förtjust i tomater? Vi äter mycket färska tomater också under sommaren och hösten, jag älskar tomater, fetaost och oliver alla tider på dygnet!



En av de bättre metoder jag som jag har för att förlänga tomatsäsongen med "färska" tomater, är att lägga gröna tomater på fat och ugnsplåtar för eftermognad. Jag har två bakplåtställningar som jag ställer mina ugnsplåtar och stora brickor på för att spara plats. Många gröna tomater blir många goda ätabara tomater bara man väntar. Har man dem mörkt tar det längre tid och i dagsljus mognar de snabbare. 


Förutom att jag får ofta frågor om vad man kan göra med gröna tomater ser jag också att det finns en intensiv diskussion på olika medier varje höst om att äta gröna tomater eller icke. Många olika recept på grön tomatmarmelad delas utan dess like. Hur mycket tomatmarmelad kan man egentligen äta? Ja, ja, själv lägger jag inte någon energi på att göra något mer än att lägga upp de gröna i väntan på att de blir mogna.


Jo, jag hänger faktiskt upp tomater för mognad. Lite olika sorter får hänga i taket i köket, både så kallade vintertomater (hängtomater, evighetstomater) och andra hållbara tomater så som vissa pastatomater. Arvento F1 är supergod tomat av sorten "vanlig" tomat, något syrlig men väldigt hållbar, en klar favorit sedan två år tillbaka. Det är tredje året som jag odlar den och frön hittar man hos Lindblomsfrön om man är intresserad.


Mer närodlade goda tomater till folket!

♥ ♥ 


18 kommentarer:

  1. Hejsan. Jag har før førsta gången fermenterat både grøna tomater och bønor från min trædgård. Själva processen har gått fint, tror jag, det har bubblat och fræst och runnit litet øver. Nu er så min fråga: hur anvænder man dom. Smakade på en tomat och blev ganska førvånad, den var lika hård och krispig som i børjan. Smakade bara litet mera syrligt och salt. Jag trodde dom blev mjukare och så men.... Jag er ingen gourmefreek så jag har svårt att tænke ut vad jag skall anvænda både dom och bønorna till. Appropås bønor, jag ræknar med att jag trygt kan æta dom nu efter fermentering fast dom aldrig har kokats?! Vore tacksam før litet vægledning hælsar Kerstin Sofia som bor i Dk

    SvaraRadera
  2. Vi har ungefär samma inställning till tomater verkar det som och de vore verkligen svåra att klara sig utan. Tack för Arventotipset. Det är noterat. Själv kan jag tipsa om lilla fönstertomaten Vilma som är storfavorit här och ger även under vintern.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Tack Vilka "Superbra tips!" :) mvh. Marie http://danseredsodergard.blogspot.se

    SvaraRadera