21 apr. 2016

Sorgmyggor


Idag har jag vattnat med nematoder mot sorgmyggor för att få bort de små krypen. I helgen satte jag gula klisterremsor för att fånga upp dem som flög runt. Så två insatser som är snälla mot människa och miljön. Eftersom nematoderna endast angriper larverna så kommer en först se effekterna av dem om 2-3 veckor. Då borde vuxna sorgmyggor minskat kraftigt eftersom det inte blir några nya och klisterremsorna tar dem befintliga.

Nästa år ska jag skicka efter nematoder tidigare om jag ser att sorgmyggorna utvecklas kraftigt. Det är bättre att mota olle i grind så att säga. Hade jag haft massor av bladlöss hade jag nog skickat efter nyttodjur mot dem också. Nu blir det endast t-sprit och såpa på aubergine-plantorna som har lite bladlöss. Chilin har klarat sig.

1 kommentar:

  1. Så kul att du bloggar igen om allt möjligt runt trädgård, djur ,miljö osv. Vänligen, tanten på landet som varken "instagrammar"eller "Facebookar"

    SvaraRadera