19 juni 2016

Tomatskötsel i Glädjehuset idag!


Idag har det varit lång arbetsdag i Glädjehuset! Alla plantor har bundits upp på sina snören, en efter en. Det tar tid men när det väl är gjort känns det bra. Först måste en dock sortera isär alla upphängningsmojänger för de sitter alltid fast i varandra... Sonen hjälpte mig då jag får tokfnatt av liknande pysselarbeten, tålamodet tar slut direkt. Han virade och tråklade fram dem och jag satte fast tomaterna. Teamarbete när det är som bäst. 


Efter det började jag lia ner en massa vallört som jag använder som täckmaterial. Tre skottkärror senare hade alla tomater fått ett täcke av vallört. Man kan också göra vallörtste men jag tycker det är enklare att bara lägga runt tomatplantan, dessutom så täcker de bra och därmed avdunstar vattnet inte lika mycket. Win-Win!



Under vallört la jag en skopa aska till varje planta för att minska på grönmassan och öka tomatproduktionen. Sedan vallört och ovanpå det gräsklipp. Nu borde dessa tomater må gott och förhoppningsvis behöver jag endast vattna 2 gånger i veckan. Vi får se... lite beror det ju på om det är varmt eller inte.

Ja det var lite kort om dagens jobb. Åh... ett äppelträd har ramlat idag och kanske har vi lyckats rädda det också? Vem vet, men jag hoppas verkligen!

Take care, ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar