3 mars 2013

Evighetstomaten Principe Borghese


I år kommer jag satsa på lite fler plantor av Principe Borghese som är en kulturarvsort från Italien. Röda, plommonformade, små tomater som ofta används till soltorkning. De är också goda till inläggningar och pastasåser. De brukar kallas för evighetstomater eftersom de är mycket hållbara och kan hängas upp i klasar inomhus för att mogna under vintern. Utvecklingstiden är 70-75 dagar.

Eftersom jag vill bli så självförsörjande som det är möjligt på grönsaker så tänker jag att det vore roligt med egna "färska" tomater under senhösten och tidig vinter. Att ha tomater hängande i köket i väntan på att de ska mogna eller att bevara dem länge... Jag blir lite nyfiken på hur länge de håller sig rumstemperatur kontra temperatur i matkällaren. Det blir nog till att testa dessa två varianter och då krävs det många tomater för att prova. Jag menar, jag vill ju äta dem också ;-) 


Och så vill jag torka tomater... och göra inläggningar... och såser... ja men vad är väl en bal på slottet?! Nu har jag ju flera tomater på gång och inte bara Principe Borghese men tänk vad roligt med en matkällare full med toooomaaater?!

Jag ska faktiskt försöka odla denna tomat utomhus i skyddat läge! Jag har några som ska vara på friland och denna skönhet ska få tävla mot dem. Om det lyckas så blir det många Principe Borgese utomhus nästa år :-) men jag kan inte satsa allt på ett kort i år. 

Nä nu ska jag ut i det vackra vädret, det är solen som lockar även om det är kallt. Man vet ju inte när det snöar igen...

34 kommentarer:

  1. Spännande med dina tomatodlarplaner - hoppas det lyckas väl! Jag är också sugen på att få ihop till riktigt mycket tomater så det blir några att torka och göra ketchup av :-)

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Jag har ketchup kvar i frysen som jag borde ta ut. Tack för påminnelsen :-) Ja men visst är det härligt med tomater?!

      Radera
  2. Den där tomatsorten vill jag höra mer om senare i sommar och höst! Låter som en riktigt bra sort.

    / Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna Gunnel och hoppas på bra resultat!

      Radera
  3. Tycker också att det låter väldigt spännande med den där hållbara tomaten.
    Försökte med en sådan sort förra sommaren, men när jag la dem till tork på en plåt, så möglade de. Kanske måste de hängas upp.
    Vill gärna höra mera om dem till hösten!

    Kram Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här ska det experimenteras hej vilt! Hoppas på fina skördar och stora förråd med tomater. Hamstergenen är på gång igen...

      Radera
  4. Vilken intressant tomat!!!Vi hoppas på en underbar tomatsommar!!!Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ber till vädergudarna...
      Dansar antiregndansen...
      Offrar till ...

      ;-)

      Radera
  5. Vad du vill och kan mycket! Jag skulle vilja kunna,hinna göra som du, nu läser jag om det och blir nyfiken.Verkligen spännande tomater.
    Jag älskar äta tomater oxå, även paprika och tala inte om "äggplantan", super gott.
    Brukar göra en "rattatuj" med aub.scuach,tomat,
    gul o vitlök,paprika röd o gul,(chili)eft.behag.
    Det är supergott,kan ätas till allt.

    Läste bakåt om, "Värt att se" ja mycket värt att se, vilket bra liv dessa djur har. Så skulle
    det fungera i hela världen, men tyvärr kanske en
    omöjlighet.
    Tack för inressanta inlägg.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva!
      Din "rattatuj" låter himla god. Brukar göra nåt liknande... Det är svårt att misslyckas om man har goda fina grönsaker! :-)

      Radera
  6. Just denna har jag aldrig testat, nu dyker den upp lite varstans när jag surfar runt, och jag blir sugen att prova den i år. Gillar såna sorter som eftermognar bra inne, det är definitivt inte alla som gör det, en del möglar och ruttnar rätt fort. Några som har funkat bra att eftermogna här hos mig är Pendulina och gul Ildi, båda cocktailtomater. Det ääär roligt med en matkällare (och frys) full av tomater, denna fantastiska grönsak som man kan göra så mycket med. Hoppas du får ett lyckat år i glädjehuset med odlingarna.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå Lisa visst är det roligt med egna skördar av grönsaker! Jag hoppas mina planer med färska tomater på senhösten och tidig vinter går i lås. Ganska häftigt!

      Radera
  7. Hej jag håller på att läsa in mig på höns skall ju ha en 6-8 st. Får inte ha fler just nu där jag bor=).
    Men jag vet att jag vill ha silkeshöns 2 st. Trodde de värpte gröna ägg men hur är det riktigt. Kan ju ha fel. Sen vill jag ju ha höns som ger bra med ägg, men kan inte ha någon tupp så det blir ingen avel.
    Har du några raser att rekommendera??
    Har funderat lite på Faverolle höns 2 st men sen vet jag inte. Gillar ju fluff fluff på bena och bruna vackra höns...Snääääälllla tar emot alla tips du har! Stor kram/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna lite böcker på biblan... alltid roligt att slå i böcker säger boknörden!
      Näe silkeshönsen lägger inte gröna ägg. Men små.:-)

      Radera
  8. Till Gela; Silkeshöns värper beige ägg. Jag har haft sådana : )


    Bondjäntan, jag blir både lätt svettig och avundsjuk när jag läser om dina odlingsförberedelse. Som nybörjare så är jag glad för det lilla som kommer upp. Tog livet av allt för mycket förra året : ) Egen odlade tomater är så grymt goda, jag hoppas att denna sommar blir bättre än förra året. Mer sol åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag misslyckas... jag lovar!
      Se: http://bondjantan.blogspot.se/2011/06/wabi-sabi-varmbankar.html hoppas att jag aldrig meeeer gör samma misstag!

      Radera
  9. Har du odlat gurka eller melon ? KLIPPER DU AV TOPPEN EFTER 6 BLAD ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurka har jag odlat. Näe jag klipper inte av toppen....

      Radera
  10. Glömde: Tar du bort hjärtebladen ? Ger du näring, o såfall när, o det e de vanlig blomsternäring ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sår gurkan ganska sent. Oftast är det typen Västerråsgurka dvs inläggningsgurka. Jag gör det enkelt för mig, jag sår, planterar om en gång och sen ut i upphöjd odlingsbänk. Jag ger flytande ekologisk näring innan de går ut, ca 1 gång i veckan. Svag dos.

      Radera
  11. Hej du, vill du ha en faverolle tupp har fått tag i 2 hönor men får ju inte ha någon tupp????? Du får den gratis=)Hej tjohej/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det är bra! Behöver inte fler tuppar... de hamnar omedelbart i frysen!

      Radera
  12. Den kan du till och med ha på friland, tålig och bra tomat som jag odlat i...tio är nu, oj vad tiden går. Ha det gott i vårsolen/ kram Tyra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du har erfarenhet av friland och Principe Borghese. Har sått några fler nu för att ha ute :-) Kram

      Radera
  13. Här där jag bor vintertid (medelhavet) äter vi "tomàquets de penjar" (hängtomater). Tomater som odlades i höstas, hängdes upp i snören för att mogna långsamt. Fantastiskt goda, har tänkt jag ska ta med frö till Sverige och prova att odla där. Hoppas du får ett lyckat resultat. Ha det gott/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu blev jag ju nyfiken på "tomàquets de penjar" Annelie! Kan man tigga om några frön för att pröva? Kanske jag har nåt du vill ha?

      Radera
  14. Både ditt härliga inlägg och alla de trevliga kommentarerna fick mig att längta efter en tomatsort som Principe Borghese eller tomàquets de penjar....

    Vi ses
    ; kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mera tomater åt folket! Ett riktigt lyckopiller!

      Radera
  15. Vilken mysig blogg jag hittade till =)
    Full med smarta och härliga tips och ideer.
    Ha en härlig dag! Kram

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Hej! Vilken trevlig & intressant blogg du har!

    Tog bort min kommentar för den blev irrelevant när jag upptäckte att jag läst lite för fort och lite för slarvigt på din tomatbild här ovan - tyckte det stod organic... :-).

    Vet du om Principe Borghese finns i KRAV-märkta frön här i Sverige? Har sökt utan att finna :-)

    Lycka till med både tomater och chillisar! Kram!

    SvaraRadera
  18. Här halkade jag in och vill bara säga att Camilla Plum på fuglebrerggaard.dk har ekologiska frön av Principe Borghese. Och väldigt mkt annat kul!

    SvaraRadera