1 maj 2017

Mer najsiga ekohallon till folket!


Jag älskar hallon, både för att de är goda men också för att de är så nyttiga. För några år sedan köpte jag några plantor av gula hallon, helt underbart goda. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter eller om de är sommar/trädgårdshallon eller hösthallon. I höstas flyttade de in i nya köksträdgården och jag hoppas att de levererar i år!

När jag började tanken om att samla köksträdgården på ett ställe samt anlägga skogsträdgården på baksidan bestämde jag mig för att 2017 skulle det bli bärens år hos oss. Bär på längden och tvären och framförallt fler hallon, både trädgårdshallon och hösthallon!

  • Nu har jag köpt en röd sort som heter Glen Ample som brukar användas i kommersiella hallonplanteringar då den är frisk, god, ger bra avkastning och dessutom taggfria. Fasta och fina bär som har sitt ursprung från Holland. Den ska börja ge redan i slutet av juli. 


Sen har jag beställt 3 sorters hösthallon som ska komma om ca 2 veckor! Woop woop! Hösthallon ger skörd på årsskotten till skillnad från trädgårdshallon eller sommarhallon som vissa säger.

  • Det blev en röd sort som heter Elektra. Bären på denna sort mognar i augusti och den fortsätter att producera ända fram till frost. Den trivs på solig, skyddad plats, kallfattigt och väldränerat. Den ska ha stora bär!
  • Sen blev det en till röd variant som heter Bohem som också är hösthallon. Bohem mognar i september -oktober det vill säga något senare än Elektra och fortsätter att producera ända fram till frost. Zon 1-3 och ca 120 - 140 cm hög med mörkröda bär, något syrlig. Trivs i mullrik, väldränerad och näringsrik jord. 
  • Fallgold är den sista av hallon och är en gul sort av tidig hösthallon som kan mogna redan i augusti i bra läge. Även den här trivs på solig, väldränerad, kallfattig och skyddad plats.  Zon 1-3 och upp till 160 cm hög med stora fasta gulorange bär. Blir spännande att jämföra med mina gula om de är samma lika eller olika. 


Varför ska vi ha fem sorters hallon då kan man ju undra?! Jo jag snor Emily Bratts text som har En annan slags trädgård och en nystartad handelsträdgård. Jag tänker att om någon annan har satt ord på mina tankar då återanvänder jag dem med hopp om att en inte blir stött.

"Dyrt, svårt att få tag i ekologiskt odlade och ofta usel kvalité i butikerna. Fuck it, nu satsar vi på en Bärträdgård i trädgården! Jag har tagit in ett 10-tal sorters hallon och i mitt hallonland kommer jag köra en härlig mix av sommar- och hösthallon, röda, gula och aprikosa. Vi förlänger säsongen, ratar mono, får ett rikare liv beträffande form, färg och smak"

Klockrent! Nu har jag inte 10 sorter (än) men jag tror att jag kommer långt på dessa fem. Vet inte var jag skulle ha plats för fler... Men ni förstår, hallonsäsongen kommer kännas lååång och lyxig! Nu landar hösthallonen troligen i skogsträdgården för det är mer vindskyddat där men inte lika mycket sol. Eller? Åh, nu blev det svårt. Ja ja, de är ju inte här än så jag hinner nog bestämma mig.

Mer najsiga ekohallon till folket! 


4 kommentarer:

  1. Du är ju bara bäst! Skall också plantera hösthallon nu. Av samma anledning! 💕

    SvaraRadera
  2. Mums, hallon är godast av allt :) Har också köpt hem Glen Ample i år, och ett hösthallon som heter Polka. Elektra har jag sen förut, den är superfina bär på. Fallgold är också jättegoda men inte så vackra bär. Mitt första hösthallon som jag fick av min granne var Autumn bliss, det är också stora fina bär på. Jag brukar spara en del skott från förra året och få sommarhallon först innan hösthallonen kommer. Enda kruxet hos mig är att mannen tycker hallon är besvärligt och onödigt, så han vill inte ha dem någonstans :D han är tyvärr allergisk mot alla frukter och bär.
    Men jag odlar mina i återanvända jordsäckar i min polytunnel, då slipper jag problemen med rotskott och får tidigare skörd och det brukar aldrig bli mask i dem...och mannen är nöjd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa/Lisas trädgård skulle jag ju skriva också ;)

      Radera
    2. Hej Lisa!
      Ah... här kom du ju med fler tips :-) Jag funderade på Polka men den klarar sig bara till zon 2 och jag har zon 2-3, mest 3. Men i tunneln, ja då klarar den ju sig utan tvekan, det tänkte jag inte på.
      Trist med allergi, jag är allergisk mot jordgubbar och ja, och därmed hittar man inte så mycket jordgubbar hemma hos oss....

      Radera