3 maj 2014

Äntligen trädgårdshelg!



Som jag har sett fram emot denna helg! Jag har en gedigen lista på allt som behöver göras, både inne och ute. Det som tog största tiden igår var att bredda rabatten med mina fina bolltistlar och malört. Den ska täcka hela kompostlängans ena sida så den behövde även förlängas och bara breddas. Att den skulle breddas var för att den var för tajt, malörten blev nästan liggandes förra året när tistlarna växte och bredde ut sig. Så 2 dm till på djupet och så plocka malört till kanten! Pyssel pyssel....


1:a maj blev en kall dag med snöyra och isande vindar, inget vidare trädgårdsväder där inte! Men då får man passa på att storhandla för denna månad, det skulle göras vilket fall som helst. Igår blev det i alla fall trädgård ute! Och en långpromenad med hunden samt en god fika i en plantshop och då inhandlades även en DYR sekatör. Ooops, borde inte men jag behövde verkligen nåt riktigt bra. 


Listan är lång för denna trädgårdshelg och jag behöver nog få till en prioritering... eller så gör jag i den takt som de kommer! :-)
  • Måla komposten med 5 fack 
  • Måla 2 blomlådor – fjärilsrabatterna 
  • Klippa bort gammalt i fjärilsrabatterna - Check!
  • Rensa den 7 meter långa salviarabatten - Check!
  • Bredda rabatten med malört och blå tistel - Check! 
  • Snickra kanter till salviarabatten och malört/tistelrabatten + måla - snickrat - Check!
  • Tömma krukor och göra mer gjord - Check! 
  • Plantera om tomater
  • Så så så… kål, sallad, gurka, squash, pumpor, majs, ja grööönsaker!
  • Flytta på ett plommonträd till plommonlunden
  • Rensa i odlingsslandet och börja så
  • Sätta potatisen men först harva/gräva upp för potatis
  • Jämna ut marken på en blivande uteplats-förbereda för plattor
  • Fortsätta att jobba i plommonlunden med stentrappan
  • Plantera om köpta kryddor till krukor - Check! 
  • Plantera Aroniabuskarna på sin rätta plats - Check!
  • Flytta på björnbären - Check!
  • Kruka småplantor som jag hittar (frösådda), vara på dem. 
  • Flisa en enorm hög med sly - Check!

Jag skulle kunna skriva många fler ting men det här är det som bara är liksom först... Tömma krukor och göra mer jord hann jag med i går men jag har några krukor kvar. Det är en liten process så det tar lite längre tid än vad man tror. Jag hann med att plantera om basilikan jag köpte + några övervintrade pelargoner på samma gång. 


Nu har jag delat lite av mina tistlar och sen köpte jag tre plantor i höstas som jag har blandat upp med. Vi får se hur dem matchar varandra, jag har ju ingen koll på namnsorter på de gamla jag har. Förhoppningsvis blir det tjusigt i sommar! 

Och så ska komposten, mitt fina underbara jordmakeri få en svart fin färg! Samma gäller det lilla återvunna planket eller kanske borde man säga kanten.:-)

Hej och snart tillbaka!




2 kommentarer:

  1. Det var en diger lista! Tror att din blåtistel (bolltistel?) rabatt blir jättefin.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja men visst skulle det stå bolltistel och inte blåtistel.... även om den är blå.
    Ha det gott du med!

    SvaraRadera