17 maj 2014

Specialsådder till köksträdgården



 Eftersom jag har kommit på idén att flytta på köksträdgården i samma stund som man ska så sina grönsaker måste jag tänka om i sådderna. Normalt drar jag upp plantor i plugg också för att ge växterna ett försprång även om jag jag inte gör det med allt. I år måste jag dra upp allt jag kan i plugg och som dessutom måste leva drygt i en månad i plugg och krukor. Det är lite att utmana sina gröna fingrar...


Om man tyckte detta var en utmaning så tänker jag även åka på semester, ha studentmottagning och annat tokerier som måste göras innan köksträdgården görs om. Så i slutet av juni ska grönsakerna landa på rätt plats och måste få bästa möjliga förutsättning till dess. Och därför blandar jag såjord med kvalitativ planteringsjord!


Jag blandar 50/50 av såjord och planteringsjord för att fylla brätten med. Större torvbitar och pinnar plockar jag bort och lägger i komposten. Sedan fyller jag brättena ända upp upp, packar lite lätt, inte för hårt men inte för luftigt heller. Jag har valt köpejord, både för kvalitén men också för att jag har ont om tid. Ibland måste man köpa sig tid...


Sedan vattnar jag igenom brättet! Och äntligen har jag köpt mig 2 stycken vattenstrilar till petflaska som är superbra. Förstår inte hur jag har kunnat leva utan dem?! ;-)Väl värt pengarna om man drar upp många plantor. Särskilt senare när man har ömtåliga små bäbisar (växter) att vattna så är det helt överlägset med petflaskestrilen! 


När det är väl genomvattnat börjar jag så. Jag gör hål för mina frön med något som passar, ändan på en trägaffel om jag har stora frön att plantera. Här förodlas majsen Painted Mountain med sin vackra färger. 


Man kan också tänka på att vissa växter växer smalt uppåt och en del växter har breda blad och brer ut sig. Det betyder att man kan vara lite smart och samodla även på ett brätte så att alla får utrymme med sina egenheter. Tex majs och squash kompletterar varandra bra, i form och att de gror ungefär lika fort. En bonus är ju att dessutom är de ju kompisar i odlingslandet också! (Även om man inte behöver ta hänsyn till det här.) Efter att jag har tryckt ner mina frön strör jag över såjord, endast såjord och inte blandningen. Jag vattnar igen och ser till att sådderna är ordentligt märkta!


Och ack så fint det gror! 

1 kommentar:

  1. Fiffigt med såkompisar i brättena. Men hur ska du hinna med allt?
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera