27 apr. 2014

Att göra jord - att förnya jord


Jag håller på som bäst att försöka städa upp i jordmakeriet och det är inte lätt må ni tro. Eftersom det hela tiden används så finns det krukor huller om buller, redskap och annat stort som smått. Allt tar plats och allt behövs. Dessutom är ju inte jordmakeriet färdigt på långa vägar även jag om jag har kommit en bit, med makens goda hjälp. Jag har ju nyförtiden en gedigen arbetsbänk och en stor kompostanläggning med fem fack, tre slutna och två öppna. Och ändå kan jag tycka att det är för få, skulle behövas två fack till i makandet av jord. 


Jag använder i alla fall en skottkärra till hjälp när jag tömmer gamla krukor med jord. Stor som små, chili krukor till blommor, allt tas hand om. Jag försöker få bort själva växten innan eller så skakar jag av jorden från växten. Den döda växten begravs i en av de stora kompostfacken och jorden tas hand om. Har växten dött av sjukdom kaseras allt men det händer inte så ofta tur och lov.

Jag blandar med myllan från Glädjehuset som redan är använd en omgång i Glädjehuset, dvs till förra årets odlingar eller om det finns kvar av årets där innan. Dessutom så har jag sparat urgrävd jord, när vi har grävt ur för att göra något som tex lunden i en av öppna kompostbingen. Tung lerjord som hade grässvål som vändes upp och ner i förvaringen som jag blandar med i min jordblandning.

Man skulle kunna säga att blandningen blir ungefär lika delar av gammal återvunnen blomjord, lerjord och mylla från Glädjehuset, en tredje del av varje. Ofta blandar jag i lite koskit från påse också så att det blir extra mumma men det är sista steget för det gör jag genom att känna efter hur mycket koskit som behövs. En full skottkärra med jordblandning brukar behöva en tredjedels påse koskit. Kanske bord jag mäta i liter eller nåt men tyvärr har jag inga direkta mått.


När jag har blandat klart min blandning som jag faktiskt gör med händerna för att hela tiden känna på strukturen så sållar jag jorden. Har lärt mig genom åren hur jorden känns när den är bra, en så kallad bra blandning men då krävs händer som känner. När jag är nöjd så sållar jag jorden genom en blå "championlåda" - ni vet vad jag menar va? Den är lagom stor för att jag ska orka sålla en stund. Alltså rätt storlek i både sållningshåll och för att lyfta ex antal gånger full med jord.

Jorden förvaras i tunna med lock för att lätt komma åt den och har jag mycket blandning så lägg jorden i säckar. Välmärkta för jag har några olika säckar med olika blandningar. Jag skulle vilja ha flera tunnor och flera stora komposter samt en jordkvarn! Man skulle kunna göra så mycket mer!

Det här är bara en blandning, framför allt en för att ta hand om krukväxters jord och få ny jord till omplanteringar av krukväxter. Mer om andra jord som görs i jordmakeriet återkommer jag med! Och sen har vi ett helt kapitel med gödsling också.... ojojoj vilken guldgruva!

Det är roligt med jord! 
Det är energi och jag går helt klart i gång på jord! 

♥ till Er!


3 kommentarer:

  1. Å - såna där tunnor har jag också - undrar om de finns längre, så bra för att de är vida. Har varit bokashideponi och jordfabrik i vinter och vattentunna nu.
    Nu till frågan: hur känns det när man vet hur mycket ko på påse som behövs? Och jag som inte har ngt glädjehus... Kanske bokashin är min glädje? Läste härom dagen om hur vi ibland gödslar för mycket..... Usch vad svårt det blev då!

    SvaraRadera
  2. Så häftigt med egen jord! Och vilken energi du har! Jag ska börja med att försöka få komposterna att fungera :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Gillar också jord och jordmakeri :) Egentligen helt absurt att köpajord på påse, särskilt när man bor på landet!

    SvaraRadera