31 dec. 2017

Fermenterad tomatsalsa


Här kommer ett recept på en fantastisk tomatsalsa som en kan göra när som på året men passar extra bra om en vill ta hand om gamla tomater som börjar skrumpna. Det finns många olika varianter på hur en kan göra tomatsalsa och andra tomatbaserade produkter och detta är en god variant med mycket smak och näring! 

Om du använder endast röda tomater blir tomatsalsan rödare än på bilden, en mer salsalik färg. Till denna har jag tagit alla tomater som var över eller började bli dåliga, en massa olika färger och en stor del gula. Du kan också göra denna tomatsalsa med köpetomater, låt ingen inbilla dig något annat. Det är faktiskt ett sätt för vattniga smaklösa köpetomater att komma till sin rätt. Om du har möjlighet välj gärna tomater som inte är besprutade. 

Du behöver:

Tomater
Morötter
Jodfritt salt


Smakförstärkare:

vitlök
chili
fänkål
rödlök
persiljestjälkar
korriander

Det är relativt enkla mått vill jag påstå; hälften tomater och hälften grönsaker! Dock är det inte vilka grönsaker som helst utan dessa är noga utvalda, både för smakens skull men också för mjölksyrebakterierna. Den större delen av grönsakshalvan är morötter och sedan är resten smakförstärkare på olika sätt. 

Till en litersburk brukar jag ha måttet 2 msk av varje smakförstärkare. Då är de grovt hackade eller lagom stora bitar till salsan. Självklart kan en ändra förhållandena och ta mer av något, det gör även jag men det är bra att ha något att utgå ifrån. Vad gäller chilin väljer du en chili som du kan hantera. Jag väljer en mild variant eftersom jag vill endast att tomatsalsan har lite sting och får sin smak av chilin. Jag odlar två sorter som jag kallar för salladschili som passar utmärkt. 



Kanske är det någon som undrar varför det står persiljestjälkar och inte bara vanlig persilja? Jag tycker det är ett bra sätt att få persiljesmak och omhänderta persiljestjälkar, persiljebladen landar i sallad och annat mumsigt. 

Börja med att koka upp saltlag och steralisera burkar. Ta vanligt vatten och koka upp tillsammans med jodfritt salt. Jod är bakterihämmande och vi vill ju att mjölksyrebakterierna ska arbeta, inte dö, därför väljer vi jodfritt. Jag brukar ta drygt en msk finkornigt salt per liter vatten. 

Hacka din grönsaker och riv morötterna grovt. Tänk på att inte hacka grönsakerna för smått, det blir svårt att ha dem under vatten ytan då flyter upp lätt om de är för små. Det är viktigt att alla grönsaker är under vattenytan så att inte grönsaksbitar möglar. 



När du har hackat tomaterna grovt så brukar man skrapa bort kärnhuset. Själv brukar jag göra det mycket lätt för mig och klämma tomatbitarna i handen lite lätt, kärnor och saft separeras utan problem på detta sätt. Tomaterna ser lite mosiga ut efter kramkalaset men de blir fina i salsan.  

Blanda dina grönsaker i en bunke innan du föser upp allt i en eller flera burkar. Därefter häller du på saltlagen som bör vara avsvalnad. Använd någon form av tyngd eller nät som pressar ner grönsakerna under ytan. Jag tycker plastpåstricket, påse med saltlag som tyngd är bra om en inte vill köpa riktiga tyngder. Förutom det använder jag fiffiga nät, typ liknande nät som det brukar finnas i shaker.  

Låt din tomatsalsa stå framme i rumstemperatur minst 2 veckor, gärna något längre. Sedan förvarar du den i kylen. Har du gjort mycket kan fördela upp den i mindre burkar.  Den håller 6-8 månader i kylen. 





Smaklig spis!

3 kommentarer:

  1. Så spännande! Jag har aldrig testat att mjölksyra, men skulle så gärna vilja testa. Egentligen gillar jag inte smaken av mjölksyrat, men det ska ju vara så nyttigt. Om tomater är med i ekvationen kanske jag kan träna mig till att gilla mjölksyrat. Ska spara det här inlägget och se om jag kan hitta på något med mina tomater i sommar. Tack för inspirationen!

    Gott Nytt År!
    Linda

    SvaraRadera
  2. It's an amazing blog. I really appreciate that.
    You may need photography & Photo editing tips to enhance your photos. Have a good day!

    SvaraRadera