21 jan. 2018

Odla egna grönsaker?


Jag får ibland frågan om det är värt att odla egna grönsaker och framför allt egna tomater? Affärerna är ju fyllda med grönsaker, vanlig och ovanliga. Mitt i vintern hittar en jordgubbar, finaste meloner och kanske den krispigaste isbergssalladen i välsorterade matvaruaffärer. Det finns olika sorters sallad på påse, färdiga salladsmix som är till att bara äta, det finns små gulliga tomater, stora tomater, ekotomater från Spanien och ibland även någon spännande körsbärstomatblandning som är prefekt för salladen.


Jag förstår att alla inte har tomater som en passion eller att en går igång på odlingsjord och kompostering. Eller att en inte förstår tjusningen i att så i kyla eller springa ut sent på kvällen med pannlampan på för att skörda grönsaker. Jag kan också förstå att en inte tycker att det är spännande att välja ut tomatsorter från olika kataloger och sitta kväll ut och in och bestämma sig, även om jag tycker att det är otroligt roligt och spännande. 

Så varför ska en odla egna grönsaker? Det finns faktiskt flera bra skäl till att odla sina grönsaker och sina tomater! Kanske kan en inte ha samma utbud året om utan behöver tänka något mer säsong och laga mat utifrån de grönsaker som finns under de olika säsongerna. Dessutom kan en zonknäcka om en har tillgång till någon form av odlingstunnel eller växthus. Det betyder att en kan odla senare på hösten och tidigare på våren än en kan normalt odla utomhus. 


Ett mycket bra skäl till att odla sina grönsaker är att näringsvärdet har minskat i grönsakerna i affären. Produktionen av grönsakerna som säljs kommersiellt har producenter som fokuserar på högavkastning, det vill säga oftast är kvantitet i stället för kvalitet i produktion. Det vill säga att många av grönsakerna växer fort och kanske även i utarmade jordar och därför saknar samma näringsvärde som tidigare. Det finns flera studier på senare år som visar samma sak, sämre näringsvärde i dagens grönsaker.  Om du odlar grönsaker och särskilt kanske gamla sorter får du mer näring i dina grönsaker än köpegrönsaker. 

Förutom grönsaker med mycket näring får du också goda bakterier som påverkar din hälsa. I jorden finns det massor av mikrober, svampar och bakterier. Det finns en specifik bakterie som heter Mycobacterium vaccae som finns i jorden som påverkar oss positivt och stimulerar hjärnan att skapa hormonet serotonin. Så ut och gräv, ut och så i jorden och må gott! 

En annan bra anledning att odla sina grönsaker och tomater är miljöpåverkan. Många av de grönsaker som finns i affären har skickats hit långa vägar och det påfrestar på miljön. Även om du köper ekologiska tomater vintertid eller höst, vinter och vår så är de allra oftast från Spanien. Bra att det är ekologiska men mindre bra att de transporteras till Sverige. Du kan odla vanliga tomater och spara gröna omogna tomater i rumstemperatur under hösten och så mognar de sakta men säkert. Du kan också odla så kallade vintertomater som har lång hållbarhet inomhus och kan njutas av ända fram till mars-april om du har tur. 

Nuförtiden är vi vana att ha ett stort utbud av frukt och grönsaker och jag kan väl undra om det är värt det? Kanske borde vi inte förvänta oss att hitta krispig vacker ljusgrön isbergssallad i januarimånad i affären? Vi borde kanske om vi nu ska handla grönsaker äta mer säsongsbetonat så som exempelvis vitkål under vinterhalvåret. Det innehåller i allafall mer näring än isberg och frakten är närmare. 

Då kommer vi till nästa fråga som också är vanlig; handlar du aldrig grönsaker? Jo det gör jag faktiskt. Jag odlar grönsaker och jag köper även grönsaker. Till exempel så brukar jag köpa vit- och rödkål och salladskål, morötter och ibland lök under vinterhalvåret . För tillfället lyckas jag inte odla den mängd som vi äter utan kompletterar. Dessutom går det i vågor vad vi är sugna på. Och handen på hjärtat, ibland köper även jag en ask med små tomater när jag inte kan motstå. 

Jag tror att om vi kan reducera köpandet och öka odlandet så kan en handla hållbart och smart. Och då kan vi också äta grönsaker som har högre näringsinnehåll och må bättre! 

Och tomater kan en odla bara för att det är alldeles underbart! 

🍅 🍅 🍅


Om du inte har lyssnat på Matens pris så gör det, mycket intressant avsnitt om näringen och grönsakerna! 

/Bondjätnan

1 kommentar: