30 maj 2013

2:a hönsrasen - Maran



Och här kommer då om den andra hönsrasen som jag har köpt ägg av, Maran! Det är inte en ny ras för mig men även grävling och räv tycker tyvärr att denna ras är delikat. :-/ Jag har en en höna, svartkopparfärgad och en tupp, gökfärgad kvar sedan tidigare. Nu har har jag köpt ägg av BLÅ kopparfärgade maraner och en till färg (längre ner). Föräldradjuren är de grå på bilden.

  

Här är också en blå variant men med mörkgrått på halsen. Ska bli spännande och se vilka det blir... kanske får jag både och?! Jag tycker att denna blåa sort är urvacker! 




Här ser ni unghönor till vänster, inte så gamla än. Men ser ni vilken vacker fjäderdräkt?! Till höger har ni en blå koppar maranhöna som ligger och ruvar. Kanske att det blir även svarta så småning om men först börjar vi med dessa. Och de här som kommer nedan!

* * *



Detta är en unik variant av Maran som inte är så vanlig. Golden Guckoo eller Guldhalsad Göktecknad Maran heter denna vackra sort! Eller som ägaren till föräldradjuren säger; Maragold! Tror även att jag kommer att kalla dem för Maragold, kanske som man döper hundar och hundkullar, flera släkt/kullnamn till hönorna och tupparna; Maragold Magnefiq, Maragold Marvelous and so on... ;-)



Närbilder på föräldradjuren till äggen som ligger i äggkläckaren. Magnefiq var ordet! Jag tror att dessa kommer bli mina favoriter... eller så blir alla favoriter ;-) Jag är ju löjligt förtjust i Brahmorna också...

 Ja jag hoppas verkligen att det blir många kycklingar av äggen eftersom jag har bestämt mig för att göra av med många hönor. Några sparar jag så att jag får ägg under sommaren hösten och vintern. Då blir det kvar en maranhöna, en brahmahöna och några sussexhönor. Sussexhönorna vill jag ha kvar då de lägger ägg även om det är o-gradigt. Till våren har jag då förhoppningsvis nya familjer i hönsgården!


(Förresten, bilderna är lånade med tillstånd från ägarinnan. 
Var snäll och använd inte bilderna utan tillåtelse. )

7 kommentarer:

  1. Så fina de blå maranerna är! Ja de är ju fina allihopa men de blå är nog mina favoriter bland dina höns. Lycka till med kycklingarna!
    /Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar också de blå... jag har svårt med vilken som är favorit... många favoriter ;-)

      Radera
    2. ja det är fina, tyvärr har vi bara en maran kvar och det är en tupp men vi har beställt nya ägg av varierande "färgnyanser" på kycklingarna. De är trevliga raser, har även lite orpington.

      Radera
  2. Så vackra, är de från Maran-hönan (Tove) ?

    SvaraRadera
  3. Ja, https://www.facebook.com/maranhonan.chokladbonan

    SvaraRadera
  4. Bilderna som är lånade tillhör: "Maran-hönan Choklad-bönan"

    maran.honan.choklad.bonan@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp và dịch vụ chuyển phát nhanh đi hàn quốc uy tín, giá rẻ

    SvaraRadera