23 okt. 2011

Vad ska man återvinna?


Vi håller på att göra om sonens rum så att det ser anständigt ut. Han är nu 16 år och aldrig fått omgjort eller tillsnyggat på något sätt i sitt rum. Tvärtom har han levt med ärvda möbler, gamla slitna saker, egna fixade grejer och skavda ytor. Och inget fel i att återanvända saker och tatillvara på ting men någon måtta kanske det får vara. Vi har bott här i tio år och redan när vi flyttade in så var barnens rum slitna. Så nu görs sonens rum fräscht...

Nymålade väggar och nylagt golv har varit prio denna vecka. Maken har spacklat och slipat som en tok och äntligen målat väggar och tak. Idag blev det nytt golv som ser riktigt bra ut jämfört med den gamla äckliga plastmattan som fanns. Lite listmålning väntar och snart kan vi "pimpa" rummet :-) Jag strävar inte direkt efter ett "Miohem" men visst vore det roligt om det såg lite tjusigt ut.

Sängen hans är ihopsnickrad av brädor och spånskivor... vi funderade starkt på att köpa ny säng men men, jag tror med lite spackel och färg kan den nog bli finfin. Madrassen köptes ny förra året när maken blev tvungen att snickra ihop sängen, den gamla brakade bokstavligen ihop. Tror att jag ska måla en fondvägg och säng i samma nyans...

Lite ny förvaring har jag funderat över och har "klickat" hem påsar från H&M. Påsar som är gjorda av återvunnet material passar mig och faktiskt var det ganska tuffa. Tänkte att jag hänger upp tre svarta påsar på väggen för kanske tvätt eller nåt annat. I samma beställning så blev det också några nya handdukar till honom samt sängkläder.

En tripp till Kamprads varuhus kan nog komma att behövas. Gillar det egentligen inte men jag får anpassa mig till det plånboken bestämmer. Förhoppningsvis hittar jag godtagbara textilier, till bra pris och kanske miljövänligt. En fåtölj skulle säkert också uppskattas av sonen. Vi får se vad komma skall....

fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Å, härligt med betraktelser från vardagliga livet. Är så trött på inredningstidigarnas helt tillrättalagda hem.
    Sonens rum blir nog bra sak du se.

    SvaraRadera
  2. Roligt att få det snyggt, ny säng kan han ju ta med sej när han flyttar, inte mindre än 120 cm, säger fyrabarnsmor...

    SvaraRadera
  3. MrsUniversum: jag är inte heller så mycket för ett tillrättastylat hem, det kan man se här hemma :-)

    Hannele: smart med bredare säng...

    SvaraRadera