6 juli 2012

Favoritdricka hemma hos oss - fläderblomsdryck!



Nu blommar flädern hemma hos oss och det är dags att göra favoritdrycken, nämligen fläderblomsdryck. Jag använder mig av samma recept år efter år allt som oftast blir det lyckat. Förra året jäste flera av hinkarna och fick kastas, troligen stod de för varmt. :-( Värmen är nämligen största problemet då drycken ska stå kallt. 

I år gör jag en hink i taget och ställer i kylen eftersom vi har "värmebölja", ända till fläder har blommat klart. Förhoppningsvis hinner jag med två-tre hinkar! Kanske att sista hinken blir fläderbloms- och rabarbersaft... har gjort det en gång och det var gott och läskande!


FLÄDERBLOMSDRYCK
Ca: 2,5 liter färdig saft/dryck. Receptet kan dubbleras. Själv brukar jag göra i 10 liters hinkar. Minska på sockret och frys in så blir det mer en måltidsdryck.

• 20 klasar fläderblom
• 1,5 liter vatten
• 2 kg strösocker
• 2 påsar citronsyra 40-50 gr
• 2 st citroner.

Rensa blomklasarna från allt grönt.
Lägg dem sedan i lättsaltat vatten ca: 15 minuter så att allt småkryp lämnar blommorna.
Skölj dom sedan under rinnande vatten.
Lägg blommorna i en stor kastrull eller hink. Jag använder en "mathink" då jag gör dubbel sats.

Koka upp vattnet och blanda i socker och rör tills det har lösts upp.
Ta lita av det varma sockervattnet och blanda i citronsyran. Rör om så det löses upp.
Häll den i sockervattnet.

Riv skalet på citronerna och rör ned.
Pressa citronerna och häll i saften. Jag har faktiskt bara skurit ner citronerna i år. 
Slå sockerlagen över blommorna medans den är het.
Sätt locket på kastrullen och låt den stå i fyra-fem dygn.

Sila sedan saften genom silduk och tappa upp på väl rengjorda kalla flaskor. Eller gör som jag, använd mindre socker och frys in drycken i frysaskar/påsar. Jag dubblerar receptet MEN INTE sockermängden och då blir det mera måltidsdryck än saft. Men då kan man nog inte spara på flaskor eftersom socker är inte bara sötande utan också konserverande.

* * *





Vad kan man göra mer av denna vackra doftande blomma då?
Jag brukar göra fläderblomsdryck som ni säkert förstått, har även gjort fläderblomssirap ett år - gott på pannkakor och i te. Vuxendricka med fläderblom; gin och fläderblomsdryck är himla gott! Har inte provat fläderblomschampagne - verkar himla avancerat för en som inte är duktig på bryggning. Någon som har provat?

Tror att jag ska torka fläderblommor till att använda i en egen teblandning till höstens och vinterns kalla dagar. Några klasar ska absolut få bli till bär också som jag kan göra chutney av. 

Nu till fläderblomsplock!

12 kommentarer:

  1. Maken har köpt citron och farinsocker :)
    Plättar med fläderblommor är en delikatess!
    Serveras med fin vaniljglass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt gjort "dina" fläderblomsplättar och de var smarriga även om jag i inte är ett stort fan av plättar... men de var lite annorlunda och goda.

      Radera
  2. P.S.
    makens fläderblomschampagne exploderade....

    SvaraRadera
    Svar
    1. ah... jag vill nog inte ha klibbig fläderblomsbubbel att städa upp...

      Radera
  3. Perfekt! Tänkte nämligen på att göra fläderblomssaft för första gången och skulle surfa efter recept. Hur länge håller sig saften?
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i frysen har vi den över ett år... på flaska i kylen drygt en vecka men jag ju ganska mycket mindre socker än vad som är tänkt.... Mera socker desto bättre hållbarhet!

      Radera
  4. Även här är fläderblommorna precis utslagna. Tack för att du delat med dej av ditt recept.
    // Susann

    SvaraRadera
  5. Oj, det där med saltvatten var nytt för mig. Det måste jag testa. Jag har skrivit ett svar om vitlöken till din kommentar i mitt inlägg.
    Du får jättegärna komma hit och hämta rudbeckior men egentligen skulle jag vilja åka till dig och se hur du har det IRL :-)
    Dessvärre så kan det inte ske förrän efter 25:e juli någonting för innan dess är det annat inplanerat. De står ju här och växer och frodas så det är väl ingen brådska.
    Hur många har du planerat för i din rabatt? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående vitlöken...ska gå in och läsa! Måste nog rensa fram vitlöken vilket fall som helst... :-)

      Ja men klart du ska komma, det har vi ju bestämt! ;-) Vi kan väl boka in nåt efter 25:e så att det blir av... Hur många rudbeckior? Hade ju tänkt ett hav med vita rudbeckior men jag får nog ge mig på den punkten. Av mina 35 så har jag lyckats rädda 6 stycken :-( och de är ganska ynkliga. Något bättre med wizarden, de ser i alla fall ut som de kan bli nåt. Det är inte lätt att lyckas med frösådder alla gånger. Hur gick det med honungssalvian?

      Radera
  6. Bra tips med saltvatten, det ska jag testa nästa år. Jag brukar göra flädergele också, det är så gott. Hittade ett recept på alternativ.nu.
    / Siv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Siv, saltvatten är bra... inga kryp gillar det! ;-)

      Radera