13 juli 2012

Tistelskörd som heter duga!



Medan andra har börjat skörda grönsaker 
skördar jag tistlar! 
"Ja ä int bitter ja"  som Tony, nä jag menar Robert skulle ha sagt... Näe jag har faktiskt förlikat mig nu med att denna vår inte blev som jag hade tänkt mig. Inget jag kan göra åt just nu och försöker se framåt... Tar en dag i taget och ser med glädje att det händer saker, det blir förändring och att jag är på väg tillbaka!


Anyway, igår tog jag tag i en annan djungel, tisteldjungeln. Mina "varmbänkar" som syns lite grann längst bak i bild "skördades" fram för att fungera som kallbänk. Huvaligen, snacka om "bloggbild" - NOT! Men här stoppar vi inte huvudet i sanden utan visar verkligheten;-) Och så tar vi tag i den... 


Man kan ju faktiskt så och odla även om det är juli... tror jag... (några tips?) Jag har två meloner som ska få husera i en av bänkarna och så tänkte jag så basilika. Mina aubergin som jag sådde står fortfarande i små krukor och kanske om jag planterar ut dem i en av bänkarna så hinner de ge frukt? Vi får se, om de ger frukt blir jag glad annars ja ja... Hur sent kan man så kål i olika former? Någon som har koll? 



När jag öppnade bänkarna med sina glasskivor var de fyllda med tistlar! Så, inte bara att det var tistlar runt om kring i landet så hade jag tistlar i bänkarna också. Lite humor kan man nog tycka...Många tistelhögar blev det må ni tro! 



Egentligen en vacker blomma men här är det ett stort gisselogräs! Nu har jag åtta stora höga med bara tistlar... och de är stora. Vet inte riktigt hur jag ska tackla dem... De ligger på grusgången och torkar. Tänker att de ska torka "sönder" innan de kan gå i komposten? Om de över huvud taget ska i komposten... vill ju inte ha fler tistlar. Vad skull ni göra? 


Enligt Överlevnadshandbok från svenska armen så kan man äta tistlar! Har även hört att man kan tillreda stjälkarna som sparris men här går nog min gräns... vet inte riktigt om jag är beredd att äta tistlar. I o f så skulle jag bli av med tistlarna på ett bra sätt ;-) Men näe... inte idag. 


 Ja, idag ska jag fylla lådorna och odla lite! 
Lycka!

5 kommentarer:

  1. Kål skall man visst så tidigast i juli så den inte genast går i blom. Själv la jag kinakål och kinesisk kål ( Brassica rapa subsp. chinensis), tycks vara olika sorter. Sedan beror det ju på var man bor och när det blir kallt, men kinesisk kål skall man visst kunna skörda fast snön ligger på den. :-D

    Sen snabba som rucola, eller köper färdiga krukor med sallat och örter, använder mest av bladen och lägger roten i jorden. Det är så enkelt att jag gör det året runt. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!
      Ja det blir kålsådder här i långa rader! Många olika sorter har jag köpt på i våras, hoppas på bra "vinterskörd". "Snabba" grönsaker har jag redan sått så som du föreslår ;-)

      Radera
  2. Hej! Jag är lite besviken på din bloggrubrik : ) Jag tänkte att wow nu får jag tips om vad jag kan göra med alla mina tistlar. För även jag är fövrärad med den sorten. Jag tänker så något som heter vintersallat (mache sallat) från Weibulls. Den sås i juli och augusti och kan plockas till långt in på hösten/vintern. Kolla! Sedan finns ju rädisor. Spenat? Och om man sår morötter på hösten så kommer de ju igång väldigt tidigt på våren. Så kan man väl även göra med andra grönsaker? Kolla : http://www.runabergsfroer.se/?m=26

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besviken på bloggrubriken?! Men kära nån, jag gav ju förslag om att äta upp skiten! ;-) Många middagar kan jag bjuda på...

      Ja, jag har flera påsar med asiatiska grönsaker... och vintersallat. Och länken? KANON! JAg handlar ju nästan alla mina grönsaksförer från dem... att jag inte tänkte på att kolla där efter information? Det är tur att andra tänker!

      Radera
  3. Ja spydiga bloggare undviker så denna blogg följer inte..
    Blev oxå besviken. Att de går att äta vet vi nog men med den rubriken kanske man kunde ge lite exempel på hur!

    SvaraRadera