24 juli 2012

Salix elaeagnos Angustifolia

Var på Zetas handelsträdgård här om veckan och kunde inte låta bli... ni vet, man har bestämt sig för att bara titta och känna in men plötsligt så hämtar man en kundvagn och sen utan att märka det står man vid kassan och ska betala... med ett leende på läpparna! 






Jag "fick" bland annat med mig en Salix elaeagnos Angustifolia, det är den ljuvligaste vide jag har sett på nära håll. Den kallas för Lavendelvide eller Rosmarinvide, smaka på dem ni! 

De vackraste grenar, rödbruna med silvergröna flikiga blad. Inte undra på att den kallas för lavendel eller rosmarinvide! 




Mitt exemplar är väl knappa metern och jag har redan varit där "knipsat" lite. Tänker att det måste vara lätt att sticklingföröka, det är ju en salix. Det är väl lätt med salix... ni som kan?! Ska kanske tillägga att själva sticklingsförökningen  inte var prio ett utan jag var där med sekatören snarare för att själva videbusken skulle bli lite "vildare" i sitt utseende! 



Anyway, nu står den i kruka men jag tänker att den ska få en ganska central roll här i trädgården. Rabatten jag håller på att utrota knölklockan ska få en makeover och jag tror att denna buske blir fin där omkring.


Lånad bild: källa

Förhoppningsvis blir den så här stor och fin ganska snabbt! Jag hoppas verkligen att den har växtkraft i sig... Underbar som träd! På etiketten står det att den klarar upp till zon 5 så på den fronten är det lugnt i alla fall. 


Tänker att Salixen ska få "binda ihop" trädgården på ett bra sätt. Den har ju lite medelhavsutseende med sina lansetliknande grå blad och passar nog att stå mellan medelhavsgården och köksträdgården... och allt det andra ;-)

Sen, ska jag sitta där under soliga dagar och bara njuta och kanske tro att jag är... någon annan stans... med mina solvarma tomater i en härlig sallad och något svalkande att dricka... välkomna!


2 kommentarer:

  1. Ja hur går det till egentligen ha ha känner väl igen mig även flinet lite lagom fånigt lyckligt sådär ha ha o inte ångrar man sig heller!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Jeg kom bare lige forbi.
    Tillykke med din ny pil.
    Hvor er den smuk.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvaraRadera