18 juli 2012

Vacker kombo med knölklocke-helv#!%!...


Jag har en "rabatt" där projekt utrotning pågår! Ni kan säkert gissa varför... Knölklockan finns hos mig och jag ska ha bort den engång för alla. Har grävt upp flera växter nu och rensat bland rötterna, planterat dem i korgar för att se om knölklockans rötter är borta. Den har sjukt små och envisa rötter... 


Nu till min fundering; vad gör jag med skräpet från knölklockan? Kan man kompostera växten utan rötter? med rötter? lägga i plastpåse och "jäsa" den död? Hur gör ni med liknande ogräs? Nu till att gräva upp all jord, sålla sakta men säkert bort rötterna...Vill INTE använda mig av gift!


Tips?

13 kommentarer:

  1. Jag har inget bra tips. I min trädgård är det Oregano som vill ta över, den kommer upp överallt. Den doftar och smakar gott, men jag vill ha plats med andra örter också.
    / Siv

    SvaraRadera
  2. Oj då, här var det fullt krig. Jag håller tummarna för att du vinner. Eftersom du lägger ner sånt enormt arbete med att få bort klockskrället så tycker inte jag att du ska chansa. Kan du inte lägga växtdelarna i en egen korg/låda så att de torkar till lite för att sedan bränna hela rasket?

    Sedan måste jag berömma din trädgårdsmästarsalva igen - underbar för murbruksfnasiga händer! Och doften sen då - som en varm sommardag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. har man plats och naturtomt, så är knölklockan vacker

    SvaraRadera
  4. att täcka med plast, presenning, ett par år är effektivast...

    SvaraRadera
  5. P.P.S.
    jag åker till återvinning med mitt trädgårdskräp

    SvaraRadera
  6. täcka HELA landet med plast ett par år

    SvaraRadera
  7. Ajdå, ett besvärligt ogräs men det går. Jag skulle nog lägga allt i stora soppåsar och låta det självdö, man kan inte var nog försiktig när det gäller invasiva växter.

    Det gäller att vara mera envis än knölklockan. Om området är relativt begränsat så gräv bort allt du ser och låt inget annat växa där heller så knölklockan kan gömma sig. Så fort du ser ett litet grönt skott skjuta upp, ta bort det omedelbart. Utnötningsmetoden fungerar, inget kan i längden överleva utan fotosyntes. Men det gäller att prioritera och bevaka under flera år. Knölklockans rötter går djupt och den kan bygga upp ett rotsystem i väntan på att få ljus.

    Ett annat alternativ är att täcka området med plast under flera år och sätta på täckbark eller något annat material som gör att det ser trevligare ut.

    Inget ljus - ingen tillväxt.

    Jag håller på att vinna över jättevallmon, kanske inte fullt så besvärlig som knölklockan men...djupa pålrötter där varje liten rotbit ger upphov till en ny planta.

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
  8. Håller med Anna och Hannele
    Torka - bränna
    Plastpåsar till återvinningen.
    Vi har samma med lommen, Mängderna avfall är så stora att vi delar upp skiten... brännas en del till återvinning, Jag skulle aldrig våra lägga växtdelar av knölklocka i komposten om den inte är över 70 grader garanterat. De bildar hur lätt som helst sticklingar,,, Innan den fömultnat - mogna frön. Behandla avfallet som radioaktivt typ...
    Stor kram från en som knappt sett en dator på några veckor.

    SvaraRadera
  9. Usch, ja jag har den också! Brukar låta den blomma för att sedan ta in stora fång, innan jag gärver upp, så jag får lite nytta av eländet med, men nu har den börjat lyfta på plattorna i uppfarten, så nu får jag ta till lite mer drastiska metoder! Gillar inte gift, men jag kan inte gräva upp hela uppfarten... Annars är jag för både Annas, Hanneles och Gunillas idéer om sopsäckar, torkning, bortforsling m.m. Kanske kan man göra salva på eländet med??? :) För din salva ÄR helt fantastisk! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Ogräs kan verkligen vara mer än jobbiga! Jag tampas med åkervindan, just nu leder den kampen... :-(

    SvaraRadera
  11. Den måste nog säkert torka först, oavsett om du komposterar med eller utan rötter. Men jag tror nog att den kan fröså sig också och då är det ännu svårare för fröna är väl som bäst när växten torkat? Svårt gissel. Jag har den hos mig också. /Ica

    SvaraRadera
  12. Lustigt det där med att de flesta verkar ha något som tar över hejdlöst, något som egentligen är rätt vackert men inte i e n o r m a mängder. Vi köpte ett hus förra året och där gräver vi åkerfräken så fingrarna glöder, ett riktigt elände. Skulle lätt bytt dem emot knölklocka... Vid sommarstället, är det kirskål som är den ständiga "plågan", även om vi käkar på den för glatta livet på våren.

    Jag hade kört eländet till återvinningen för trädgårdsavfall på soptippen.

    SvaraRadera
  13. Japp och så var det gjort!
    Grävt, packat i säckar och till soptippen! Så det så!
    Tack för allt stöd!

    SvaraRadera