8 okt. 2012

Årets vitlöksbeställning


Nu har jag gjort årets vitlöksbeställning, sent jag vet men tidigare än förra året. Kanske är jag tidsoptimist även om jag inte uppfattar mig som en... Eller så har jag galet mycket att göra, som vanligt? 

Any way, skippade att ta utsäde på den odlade vitlök som jag skördade i tidigt i höstas. De var ganska små och eftersom hönsen "hjälpte" mig med placeringen så vet jag inte vad som var vad. Tokiga hönor... sprätte runt i vitlökslandet och möblerade om precis som de ville utan att tänka på att jag hade pinnar med namn och raka led av vitlök! Etiketterna stod kvar medan klyftorna var i en salig röra. En dag med hönor...

Tänker att jag gör ett nytt försök och har beställt två franska sorter: Sabadrome och Germidour. 
Sabadrome ska vara en stor vitlök med många klyftor och ganska tidig. Svagt lila och med flätbar blast. Germidour är lik Sabadrome men mycket mer lila så jag kan se skillnad på dem OM hönsen skulle vara hjälpsamma igen. ;-)

Skulle kunna tänka mig en tredje sort... Men vet inte vad som är odlingsvärt. Kan inte jämföra med de sorter jag odlade 2011, både för hönsen skull men tror också att denna kalla sommar inte var en höjdare.

Ja ja, skam den som ger sig! Det är bara på´t igen! I helgen ska jag rensa i ett av landen (en odlingslåda) så att jag får plats med mina nya lökar. Har faktiskt även köpt kompostgaller att lägga ovanpå som skydd för hönapöna :-) !



12 kommentarer:

  1. Jo, lite sent kanske men det är jag också. Jag planterade min vitlök igår.

    //Jenny

    SvaraRadera
  2. Här har jag också lagt kompostgaller på. A var på återvinningscentralen en dag och fick ta över ett helt gäng kompostgaller som en kvinna med kennel hade haft till sina valpar. Som hittat kan man lugnt säga!
    Gott gott med vitlök! Hoppas att hönsen håller sig i skinnet den här gången.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken tur ni hade med kompostgallrena! Själv fick jag köpa i affären...
      Hälsa A så gott och kram till dig!

      Radera
  3. Nä, inte så sent. Två veckor före tjälen går i backen ska de planteras enligt en proffsodlare jag känner. Satte dem sista veckan i oktober i fjol och det gick kanonbra. Jag ska ta och kolla utsädet närmaste dagarna så återkommer jag till dig om Petrovskij. Har inte glömt att jag lovat dig en krikonstickling, men de jag grävde upp ville inte vara med, de tynade bort i krukan. Det kommer nog nya till våren, ska kolla nu med för säkerhets skull. Vi hörs
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad glad jag blir!
      Det blir till att jobba undan helgen om jag ska hinna med allt på todolistan...

      Radera
  4. Jag satt mina i helgen !
    Hade ingen aning om att det finns olika sorter
    av vitlöken. Så mycket man har att lära !
    Hoppas det går bättre med hönsen den här gången !
    Skall bli spännande att följa din salviarabatt !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha hönsen är härliga förutom när de hittar på en massa hyss. Eftersom vi har hönsen frigående stora delar av året så händer det lite då och då "olyckor".

      Salviarabatten kommer snart på bloggen. Abolut. snart, vilket år som helst! ;-)

      Radera
  5. Vart köper ni utsäde? Jag har tidigare odlat vitlök från ekologisk ica-lök vilket för all del gått bra, men kanske skulle man prova ngt nytt...? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda
      Jag köpte ifrån Törnviks Frö i år men har tidigare köpt från bland annat "tomatkungen" Åke Truedsson.

      Radera
    2. http://www.lantbruksnet.se/tornvik/sid2.htm

      Radera
  6. Hej, prova Elephant garlic, om inte annat är de himla maffiga att se på, satte några själv och det ska bli spännande att se hur de blir :-)

    SvaraRadera