18 nov. 2012

Luktar JUL... Dunderglöggen är satt!



Strunta i doftljus och portpuri om du vill ha jullukt i hela huset, jag har nämligen lösningen; sätt i gång en Dunderglögg! Tänkte redan förra året att jag skulle prova denna glögg som Mimmis mammaliv gör men jag fick inte till det. Men igår slog jag klackarna i taket och köpte mig en "mathink" att göra min glögg i. Egentligen är det en murarhink men här är det mathink för att jag vill skilja vanliga hinkar från mathinken. Eller ämbar som min mormor skulle sagt...

Jag har några mathinkar som står i källaren men jag tror kanske att de kan ge smak från tidigare matpyssel så som leverpastej och annat mumsigt så det var dags för en ny. Egentligen skulle jag vilja ha några mathinkar i rostfritt stål som man har på restaurang, både för att de är hållbara men också för att smak inte sätter sig i dem. De får bli en annan gång... sen...

Anyway, igår blev det en sats Dunderglögg och det doftar jul i hela huset. Härligt att vakna, det kändes nästan som julafton... ;-) Följande recept användes från mamma mimmi:


Nu vet ju inte jag måtten på saker och ting så det blev till att gissa. Jag brukar annars gilla att ingredienserna står i vikt, då är det bara att väga. Men klart man kan improvisera också. Maken köpte lika stora påsar av nejlikor och kardemummakärnor som visade sig innehålla olika mycket. Och det var på mitt uppdrag då jag bara gick på vad som stod i receptet. Det var 11 g nejlikor och 20 g kardemummakärnor i påsarna som hade samma storlek. Funderade länge på om det skulle vara lika mycket av dem eller båda påsarna. Sen bestämde jag mig för att köra lika påsar, och inte lägga ner så mycket tänkande på vikten.

1-2 paket russin blev det inte. Vi hade en burk russin på 500 g så jag tog 100 g russin med tanke på att det är ändå mycket socker i glöggen. Ingefära tog jag mer av än fem centimeter men det är för att jag verkligen gillar ingefära! Så säga att jag följde receptet är väl att ta i... ;-)

Nu står en mathink med Dunderglögg och fräser i köket. Skulle gärna skriva puttrar men den uttryckligen fräser, så vi får se vad detta blir i slutändan. Ser fram emot avsmakningen!

5 kommentarer:

  1. Oj vad det låter spännande, men jag har så dåliga nerver så jag orkar sällan göra sånt som inte blir klart direkt : ) Jag håller också på och försöker byta ut mina glasbyttor, skålar och hinkar till rostfritt, glas eller keramik. Då kanske främst för att jag bekymrar mig vad de drar i sig från plasten. T.ex. när man har degar att jäsa i plastbunkar så är de ju där ganska länge ... Lycka till med glöggen!

    SvaraRadera
  2. Jag rekommenderar en riktig jäshink (eller damajan) med vattenlås då det är lättare att se när jäsningen är klar och det ger ett tätt lock där det inte kan komma in "skräp". Här hemma står iofs nästan alltid något på jäsning då vi brukar göra mjöd och det tar allt ifrån några månader till ett år. En jäshink i plast med lock där man kan fästa vattenlås kostar typ 80-100 kr och går lika bra att jäsa glögg i som vin :)
    Ikväll är det dags att tappa upp vår dunderglögg, spetsad med apelsin, på flaskor!

    SvaraRadera
  3. Det där lätt väldigt spännande! Får se om jag vågar mig på det jag också....

    SvaraRadera
  4. Tack, vilket bra tips för att få lite julstämning och doft !

    SvaraRadera
  5. Men va spännande! Ser fram emot uppdatering om detta! =D

    //Ditte

    SvaraRadera