3 nov. 2012

Söt het chilisås för flera år...


Jag ska ju inte klaga men lite trött på tomater är jag nog allt. Här om kvällen bestämde jag mig för att plocka bort de allra flesta tomater från bakplåtsstället. Jag hade fyra plåtar med tomater som hade blivit "färdiga", de låg och eftermognade. Jag plockar ju till maten och så men nu hade de verkligen blivit färdiga, alla på en samma gång. Och jag behöver inte oroa mig, nya gröna tomater las upp igen!

Så nåt behövde jag hitta på med tomaterna. En stor kastrull med mogna tomater ställde jag på spisen och fyllde på med chili. Hade inget recept som jag följde utan det blev till att improvisera. Jag ville ha fyllig och "tung" chilisås som kan vara grund till både marinader, chunky och annat gott.

Jag rev en stor bit ingefära och la i, gul lök och ordentligt med vitlök som fick koka med i grytan tillsammans med senapspulver, socker och ättika. I dryga timmen fick det puttra på spisen innan jag mixade allt med en mixerstav. Jag gjorde ju det lätt för mig då jag inte skar tomater eller chili utan kokade dem hela... och sedan mixade!  Fyllde på i varma burkar och stängde igen. Jag gissar väl på att jag har chilisås för hela året, om inte fler, det blev nämligen 4,5 liter söt het chilisås! 

Hade hot!

2 kommentarer:

  1. Improvisation skapar nyheter. Men just när man gör såser som skall förvaras ett tag så är det viktigt att man får rätt pH-värde i slutprodukten (tillräckligt lågt). Gör man tomatsås så brukar det sällan vara något problem, men chilisås bör man tillsätta lite vinäger till, för att få en bra hållbarhet.

    SvaraRadera