9 nov. 2015

Även jag är en Bokashikompis



De flesta av våra matrester eller matafall går ju till hönsen, inget konstigt med det. Jo föresten, vi försöker ju minimera matsvinnet genom att ta vara på maten till matlådor men det finns ändå lite som hönsen får. Framförallt skal av frukter och grönsaker som hamnar hos hönsen som tacksamt kluckar i kör när jag kommer med byttan till dem "det vankas godis tjejer!"

Tidigare lämnade jag även kaffesump och citrusskal till Glädjehuset eftersom det är en stor varmkompost. Hönsen ratade både kaffesumpen och citrusskalen men de komposterades i spånet tillsammans med hönsbajset. Sedan i september har jag avlägsnat dem och lagt dem i en Bokashihink.

Eller Bokashihink är inte riktigt sant. Jag har inte lust att lägga ut pengar på dyra specialare så jag har tagit vanliga hinkar med lock. Jag har borrat hål i dess botten på flera utom en. Jag använder en "ytterhink" och "innerhinkar" med hål - jag får vätskan som blir separerad i ytterhinken.



Här står andra hinken för hösten och väntar på att få komma i gröna tunneln och bli nergrävd. Här inne har jag tänkt att jag ska gräva ner bokashi under vintern på ena sidan som jag inte har sått något på. 

Eftersom de mesta av våra matrester äts upp av oss eller hönsen blir det inte så mycket matavfall till Bokashihinken. På en månad har vi nästan fyllt en hink på 10 liter. Jag trycker till avfallet varje gång jag fyller på och det sjunker undan lite för varje gång.

Nästa Bokashihink gräver jag nog ner i lövkomposten... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar