6 juni 2012

Det är planterat i GLÄDJEHUSET!

I lördags hade jag vilodag och vilade upp mig! I söndags jobbade jag i växt-hönshuset. Eller i glädjehuset som finns som namnförslag på mitt växt och hönshusprojekt. Många skottkärror med brunnen hästskit och hönsskits-kompost senare är äntligen tomater, paprika, chili, tomatillo och physalis planterade i långa rader.

Jag hade rätt, hönskitskomposten från hönshuset räckte inte långt med tanke på hur stort glädjehuset är. Jag tror att det var 11 skottkärror med hönsspillning och kutterspån som kördes till glädjehuset för ca 2 veckor sedan. Detta blev utblandat med en bal kutterspån extra då det luktade stark amoniak, dvs mycket hönsurin. Kutterspånen och hönsspillningen blandades och vattnades om och om igen till den hade brunnit. Detta räckte till en långsida för plantering i glädjehuset.

Sedan hämtades brunnen hästspillning blandat med halm från grannen i skottkärror... räknade inte men många vändor blev det för att det skulle räcka till den andra långsidan samt en mittensträng med planteringsyta.




Nu är tomaterna planterade längs med långsidorna i två olika sorters "planteringsjord". På vänster sida är det hästspillning med halm och lite planteringsjord överst. Planteringsjorden är där för att jag tänker mig att så basilika mellan och framför tomaterna. Jag har dessutom spridit lite vedaska på dessa tomater.

På den andra sidan har jag hönsspillningskomposten och tomater. Inget annat, bara komposten, så som det är tänk att jag ska odla i framtiden... kanske att jag tänker ha lite vedaska även på dessa tomater. Har inte bestämt mig än. Här har jag också petat in lite överblivna chiliplantor...

Annars är chili och paprika planterade i mittensträngen som är uppbyggd av hästspillning om plantjord. Så spännande och se hur alla plantor tar sig... särskilt eftersom de har olika "jord" att växa i.

På kortsidorna är det helt olika. Längst fram har jag planterat mina vindruvor som jag har grävt upp i trädgården, ett år gamla. De fick köpt surjord att växa i då de är "staketdruvor". Den andra kortsidan har tomater, tomatillo och physalis i en härlig salig röra, planterade i hästskiten. Lite av varje kan man säga.

Glädjehuset är inte helt färdigt än, allt målande på insidan är inte gjord och flera lister på utsidan fattas. Men vilket år som helst står det klart! ;-) Det viktiga är att plantorna är i jorden - att glädjehuset fungerar! Jag hoppas på stora skördar med härliga "frukter"!




Jag ♥ glädjehuset 
och allt vad det står för!


Kretslopp
Höns
Livskvalitet
Närodlat
Eko
Gott
Njutning
Nyttigt
Eget
Självhushållning


9 kommentarer:

  1. Älskar namnet Glädjehuset :-) Ska bli otroligt spännande att se hur det utvecklar sig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är också spänd på utvecklingen... i min värld så ska tomaterna attackera mig! ;-)

      Radera
  2. Men... ohhh, ett så bra namn! Lovelove!
    Gillar ditt sätt att skriva o beskriva "livet på lannet"... klart att varken tiden eller gödslet räcker till;-))

    Ha det gott, kramelikramen H.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livet på landet är ju guld! :-) Läste i någon tidning om en notis att människor som bor på landet lever längre... och jag som har hund också... (hundägare lever också längre) !

      Kram på dig med Hillevi!

      Radera
  3. Hi hi... Förslaget verkade "falla i god jord" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst! Nu måste jag designa en skylt också! Du förstår vilka i landsproblem kreativa namnförslag ger med sig! ;-)

      Radera
  4. Jag har nog missat det här med växthuset, vad är det för växthus? Hur stort är det? Själv har jag nyss köpt ett begagnat bågväxthus på 50 kvm, återstår att se vad som kommer att få växa i det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hänger du inte med?! Jag som har tjatat om mitt växt-hönshuscombo... http://bondjantan.blogspot.se/2012/05/vaxthus-honshus-combo.html Hemmabygge på ca 22kvm så det är mycket mindre än din polytunnel. Men jag har ju inte marken heller för 50 kvm... även om jag bor på landet så har jag endast en "villatomt". Mycket ska få plats :-)

      Radera
    2. Ah! Där stod det ju!

      Jag kollade på inlägg med etiketten "växt och hönshuset" men ser ju att inlägget du hänvisade till, inte hade den etiketten...

      Radera