16 juni 2012

Solskenssirap!


För några veckor sedan när jag fortfarande hann med något (sade hon en aning bittert) kokade jag Solskenssirap som jag väljer att kalla den. Kärt barn har många namn; maskrossirap, fattigmanshonung och maskroshonung har jag hört men jag gillar symboliken med solen. 

Maskrosorna blommade som små sköna solar och jag plockade en hel bunke med dem. Normalt blir jag irriterad av dem, de poppar upp överallt och jag bara avskyr dem när de är på fel ställe. Plötsligt fick de mening och då var de små sköna solar ;-) Googlar man så hittar man flera recept av intresse men jag valde att göra det mycket enkelt för mig: 


Maskrosblommor
Syltsocker
Citron



Jag sköljde blommorna snabbt i
kallt vatten, la dem i en kastrull
och fyllde på med vatten så att
det precis täckte blommorna.
Rev skalet från citronen och klämde
saften ner i vattnet, blandade väl.
Lät det småkoka i 20 minuter innan
jag silade av och lät blommorna
rinna av. Kokade upp saften återigen
och sockrade med syltsocker.
Lät småputtra tills vätskan blev
något seg och simmig.
Enkelt och bra!


Vad tycker jag om min Solskenssirap då? 
Jag älskar den! Just love it! 

Jag har kommit på några användningsområden som känns rätt. Jag har den till att söta salladsdressingen, jag gör den godaste marinaden och glazen med den och så har jag den i varmt te. Tror att jag ska göra iste någon varm dag och prova söta med Solskenssirapen! Det finns säkert fler användningsområden till den, det är bara fantasin som sätter gränserna. 


Nu tänker jag att jag vill o d l a maskrosor! Jag har ju en nässelbänk så varför skulle jag inte kunna ha en maskrosbänk? Vi får se, men det tål att tänkas på. Det är i alla fall en helomvändning vad gäller denna blomma. Maskrosorna har blommat över för tillfället och jag hoppas att de kommer igen. Det är nämligen så att jag vill göra mera Solskenssirap. Jag har ju bara tre burkar nu och ska det räcka hela året?!

17 kommentarer:

  1. Härligt! Jag hade egna bin några säsonger, mysigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina svärföräldrar har bin så riktig honung behöver jag inte vara utan! MUMS!

      Radera
  2. Men vad intressant!!! Ja tiden just nu är ju helt klart en bristvara. Stor kram Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att det finns mer tid runt kröken :-)

      Radera
    2. Det fylls ständigt på tid. Imorrn kommer det ännu mera tid!
      (Ungefär så, arabiskt ordspråk.)

      //CU

      Radera
  3. Oj...hade ingen aning om att man ens kunde göra sirap...eller vad man gör det av. :/ Det är sånt som bara finns liksom.
    Nu blev jag(för första gången! :)) lite putt över att det inte finns några maskrosor kvar för det här hade jag velat testa!!!

    Här hemma används sirap(ljus vanlig sirap från butiken)till att baka med och så på pannkakor. Är det något som är möjlgt med detta receptet? Eller det kanske finns något annat man kan göra egen sirap på till dessa användningsområdena?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog använda detta till allt möjligt, absolut till pannkakor! :-) Låter mycket gott... I min värld är sirap flytande socker med smak! Så man kan väl göra "sirap" av annat så som fläder och rosor...

      Radera
  4. Men vilken bra idé, vi har enormt mycket maskrosor. Precis som du blir jag väldigt irriterad när de så här före midsommar ploppar upp ur gräsmattan fast man någon timme innan mejat ner dom på lägsta med klipparen. Hmm vi kan nog säga att vi har en odling redan, släppte fåren på nytt gult bete igårkväll, de älsakr blommorna. När jag klagar säger min man att det är grönt och fint och en väldigt stadig gräsmatta tack vare dom. Jag ska nog se dom som en tillgång istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som omöjliga att utrota... men som sagt, när jag nu har hittat användningsområde så blir det bättre.

      Radera
  5. Maskros är min mammas favoritblomma och denna solskenssirap måste jag göra och ge henne. Tack!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, ge mamma lite maskrosor på burk... den är faktiskt god!

      Radera
  6. En burk med solsken... hur härligt är inte det?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, denna helg behöver man lite extra solsken med tanke på hur mycket det regnar...

      Radera
  7. Läste ditt inlägg i morse och tänkte att eftersom det är söndag, och jag är ledig måste detta bara testas. Jag måste ha haft i mer syltsocker och kokat längre, eftersom det blev marmelad - men åh så gott det blev! Detta är smak av sommar, alldeles underbar solskensmarmelad....nu måste jag koka té och testa att använda marmeladen i som sötning!
    Bugar och bockar för inspirationen och receptet!
    Eija

    SvaraRadera
  8. Underbar blogg...lägger mig omedelbart som följare.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Åh, jag tittar mig febrilt om efter maskrosor. Undrar om jag hittar några längre. Tack för receptet. Jag har också testat att göra sirap av vatten, granskott och socker och det blev också bra. Nu skall jag ut och söka!

    SvaraRadera
  10. Å herregud det där kommer jag testa. Tack för den :)Låter ju supergott och vilken tillgång att ha i köket som en pikant smaksättare. Det kommer inte finnas en maskros kvar inom en mils avstånd från oss. Vi testade att använda de outslagna knopparna förra våren, smörstekta och med riven parmesan på färsk pasta. Det var supegott!

    SvaraRadera