17 sep. 2012

Harvest Monday, September 17th, 2012 - Ofrivillig skörd


Japp, ofrivillig (!) skörd av tomater blev det i söndags. En vajer i Glädjehuset (växthuset) hade lossnat och på den hängde snören för stöd till tomatplantorna. En långsida och kortsida med tomater låg "huller om bullerum" på marken i lördags när jag skulle vattna dem. Många stjälkar hade gått av när vajern lossnade och de landade på varandra. Katastrooooof!

Två rågade hinkar med gröna tomater och en med mogna tomater fick jag plocka från både marken och från stjälkar som hade gått av. Nu ligger alla gröna tomater i Glädjehuset på ett bord för att eftermogna. Hinken med röda tomater står på verandan och väntar på ett omhändertagande.

Att kunna frossa i tomater är lyx! Igår blev det ugnstekta tomater med egen vitlök och egen rosmarin till maten. Gissa om det var gott i all sin enkelhet?! Det kändes verkligen som vi förtjänade att frossa tomater efter flera timmars rensande i Glädjehuset. Jag har inte tagit bort alla plantor utan alla som var av. Maken hjälpte till att knyta upp resten så att de kan fortsätta att producera... men visst känns det lite tomt nu.

Idag blir det nog en härlig tomatsoppa till middag!
;-)

25 kommentarer:

  1. Ser alldeles underbart ut det där! Bra idé med tomatsoppa, det har jag inte gjort än i år! Urtrist med vajern, måste nog ut och kolla min egen hur det ser ut! Kan ju bli läskigt värre! Ha en fin vecka! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så mycket gott man kan äta med tomater... som tur är.

      Radera
  2. Har du provat att koka Tomatmarmelad? det är jättegott. Går även göra på de gröna tomaterna;) /Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag gör lite då och då marmelad på gröna tomater men eftersom det är bara maken som gillar marmelad så går de inte åt så mycket....

      Radera
  3. I can't understand the words of your language, but I can understand the pictures! :) Very nice indeed.

    SvaraRadera
  4. Men då har du uppenbarligen lyckats få fram mycket tomater i år. Själv och många jag har pratat med har haft ett dåligt tomatår. Då har jag ändå växthus. Men jag misstänker att det är solen som lyst med sin frånvaro. Tomaterna på bilden ser väldigt smaskiga ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är mycket tomater efter de förutsättningar de har... det är helt nytt för i år. MEN visst, har jag fått tomater!

      Radera
  5. Men oj vilken skörd! Våra tomater har inte gått så bra i år...kan ju ha med att göra att de blev rätt så bortglömda och ine fick någon näring iofs.

    Gröna tomater som är helt omogna tycker jag mopgnar bättre om de ligger mörkt (tex. i ett skåp). Stor risk att de skrumpnar bort innan de hinner mogna annars.

    Jag har förrestenf lyttat mig blogg nu så missa inte att ändra din läkning till mig. Ska flytta över min egen blogglista nu ikväll så det blir rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var det lite lika med tomaterna under våren då jag drabbades av två blodproppar... men det gick vägen en då. Tomater är bra tåliga plantor!

      Radera
  6. Egna tomater, bland det bästa man kan få ifrån sin trädgård. Och gurkor, bondbönor, vanliga bönor, rödbetor, spenat, mangold, svarta mullbär, chillisar, paprikor, jordgubbar, krikon, ärtor, hallon, oj oj som det rann iväg...Men utan tomater att plocka in, det går bara inte att vara.
    Hej hopp från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med dig! Har inte krikon dock...än men jag hoppas på få det.

      Radera
  7. Det är tråkigt när sådan händer. De är likadant med för tunga grenar på plommonträd som gärna knäcks.

    När det gäller de gröna tomaterna så kan jag kan tipsa om en mycket god tomat marmelad. Till den skall man ha just omogna tomater. Jag har själv skrivit om det på min blogg förra året så har du lust så ta en titt.

    http://vaderomslag.blogspot.se/2011/09/grona-tomater.html

    Ha en bra dag
    //Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny! Receptet är väldigt likt ett som jag har använt. Men som jag har nämnt tidigare så är det bara maken som gillar marmelad...

      Radera
  8. Trist när det händer sånt i odlingarna. Men tur att det går att ta till vara!
    Mmmm, mums för fotot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sketatråkigt. Men jag lär mig hur jag INTE ska göra nästa år. Det är bara till att göra bättre!

      Radera
  9. Hej. Råkade snava på din blogg. Trevlig, fullt med härligheter, fin och snygg. Hit kommer jag igen/ FarbrorGrön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen!
      Jag kikar nog in till dig å!

      Radera
  10. Tråkigt det som hände men oj så läcker bild...smakade gott förstår jag.

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaskigt värre! Jag gillar verkligen tomater i ugn eller på grillen! Det blir som en helt ny grönsak...

      Radera
  11. Vad trist men ändå: så underbart med denna mängd tomater. Tomatsås på färska tomater och tomatsoppa på färska tomater är ju så obeskrivligt mycket godare (testa tomatsoppa med lavendel, den godaste tomatsoppan som finns tycker jag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det så! Går knappt att jämföra...

      Radera