23 feb. 2013

Slow cooking time!



Japp! Idag kör jag jungfruturen med min nya Slow cooker. Medan den sköter sig själv kan jag så mina tomater! My god, I´m a genius! :-)

Ingredienser till min heta gulash:
1 kg högrev
2 stora gula lökar
2 stora röda paprikor
2 medium starka chilisar
2 morötter
1 liten bit rotselleri
4 vitlökar
500 gram krossade tomater
1 liter vatten
2 buljongtärningar (grönsak)
2 msk majsmjöl
2 msk rapsolja
5 msk tomatpuré
svartpeppar, salt,



Jag börjar med att skära upp allt i småbitar, chop chop! Sedan bryner jag köttet och har på lite majsmjöl för att såsen ska bli något simmig. Kan uteslutas om man vill. Jag bryner även löken och grönsakerna lite lätt innan jag lägger dem i keramikgrytan. Jag fyller på med krossade tomater, vatten och buljongtärningar. Samt smaksätter med kryddor och tomatpurén.



Nu får den koka på "medium" i 5-6 timmar, så får vi se om det är ätbart.

6 kommentarer:

  1. Skulle gissa att det blir väldigt, väldigt gott med den långa koktiden, men jag blir nyfiken på grytan, är det en speciell en för långkok???
    Trevlig helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp
      http://www.amazon.co.uk/Morphy-Richards-48715-Cooker-Stainless/dp/B0000C6WH1/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1361630260&sr=8-2

      Radera
  2. Blev det bra? Har velat ha en sådan ända sedan jag bodde i Texas för 20 år sedan. Där användes den flitigt och nu har jag sett att de börjat säljas i Sverige. Är du nöjd med din? Och hur blev grytan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gudomligt gott! Och jag är nöjd, i alla fall just nu. Vi får se om det är nyhetens behag....

      Radera
  3. Din gulash ser väldigt god ut!
    Mat som får ta sin tid brukar bli väldigt gott!!!Fungerade det bra din nya Slow cooker.
    Blev riktigt nyfiken på en sån!

    Ha en fin dag
    Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar men jag är ju hooked! :-)

      Radera