28 juni 2009

Äggkläckare!

Har precis gjort en rejäl nostalgitripp på min första hemsida om djuren och livet på landet hos oss. 2003 var året som jag visade runt på "gården" i form av hemsida och inte som blogg. Iallafall så fanns det mycket att skratta åt och många fina bilder som jag ska senare dela med mig här av... Ankor, fasaner, hönshusbygge med mera.


Men här kommer bild på min första ägg-kläckare! Jo det är sant. En ägg-kläckare är det. Jag hade precis flytta hit med familjen och vi hade fått fyra hönor på köpet. Jag blev direkt fast och ville ha fler men saknade ju tupp och dessutom ruvvilliga hönor. Så jag ringde runt och fick tag i lite hönsägg från olika ställen.

Jag byggde min första ägg-kläckare av en hink, tegelsten, en plastkorg, vettexduk och glädlampa som fick hänga i en ståltråd. Allt gammalt, det som köptes till var en helt vanlig termometer så att jag skulle veta hur högt lampa skulle vara ifrån äggen - värme. I botten hade jag vatten. Inte helt säkert men det fungerade! Visst kunde jag kläcka ägg med detta lyxiga hemmabygge ;-)!

3 kommentarer:

  1. hej!
    jag letar efter hemmabyggen som folk har gjort, äggkläckare alltså :p
    Och när jag läser så ser jag att denna var din första, tänkte om du kanske har byggt nån fler efter det? :)
    Jag tänkte använda mig utav ett gammalt kylskåp, och jag vet vad jag ska köpa mer, som termostat, termometer, hydrometer osv.
    Men jag vet inte hur jag ska bygga :S

    Om du gjort detta så får du gärna skicka mig ett mail :)

    jessicalindstrom@live.com

    SvaraRadera
  2. Hej. Hur ofta vände du äggen och vilken temperatur höll du?

    SvaraRadera
  3. Kan du beskriva lite mer utförligt hur du gjorde din hemma gjorda äggkläckare? Jag ser inte en hink och tegelsten i bilden. Tacksam för svar från dig/Elin

    SvaraRadera