26 juni 2009

Anteckningar

Jag har en bok som jag brukar skriva upp en massa ting i, alltifrån idéer till hur mycket krossad spannmål kostar. Många lappar ligger löst och boken är nu hopplöst full. Jag måste inhandla ny bok eller snarare böcker. Jag tror att jag kanske skulle organisera upp det lite. Mina svärföräldrar "förde bok" när vi hade gris på alla kostnader med mera. Jag tror att jag ska strukturera upp det på det viset...

Receptbok, en bok för recept som jag gillar men använder få gånger. Typ, fläderblomsdryck recept som används engång om året. Kanske hur man brygger vin... Jag måste plugga på det lite. Vill gärna gör fläderbärsvin av bären... Undrar om det är svårt och vad behöver man egentligen?

Hönsboken, i denna skriva alltifrån hur mycket ägg de lägger i olika perioder till vad det kostar att ha höns. Ha en slag bokföring av kostnader för hönsen. Sjukdomar? Inköp av ägg och hönor... En plan för hönorna!

Kalkonbok, en bok om hur de mår och vad som händer i tid med dem. Kostnader... Vad de äter... problem? Hur det blir när de ska slaktas och styckas? Vad gör man med köttet? Alla funderingar.

Fårboken, jo det blir nog lamm här som sedan ska slaktas. Jag skulle vilja kunna ha några tackor men jag tror inte att marken räcker riktigt till för att ha åretrunt får. Men föra kassabok på kostnader och arbetsinsats.

En årsbok, det har jag alltid viljat ha. Alltså en bok där jag skriver in vad som sker varje månad för att kunna vara förberedd nästa år... Framförhållning. Skriver sånt just nu i den bok jag har men det blir lite huller om buller med allt annat. Ingen bra struktur...

Så många böcker blir det... Måste se om jag kan hitta några fina anteckningsböcker till ett bra pris. Kan ju var lite rea om jag har tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar