20 feb. 2010

M u s p r o b l e m !


I och med att vintern är så lång och kall så har vi fått musproblem. En eller kanske två möss har hittat in i väggarna här hemma. Dessutom så har de även hittat fram till sophinken under diskbänken... Inte så fräscht!

Problemet är att när jag öppnade dörren till sophinken så tittade den sötaste musen fram och var inte så skygg som jag trodde att möss var... Hur tar jag livet av dessa söta varelser på ett humant sätt? Även om de är söta och jag är för liv så vill jag inte ha dem inne hos mig. Inne i soptunnan blir de faktiskt skadedjur?!

5 kommentarer:

  1. Blev ju så nyfiken på bloggen som heter bondjäntan..vilken tur att jag tittade in, en härlig läsning ...motpol till alla inredningsbloggar, själv jobbar jag ju med detta..inredning alltså.. på min 1700-talsgård men vi har nog en del gemensamma intressen, som möss t e x..:)..har nog fångat ett 20-tal på tre månader...:( vad göra...vill ju inte ha dom inomhus så det blev vanlig råttfälla, önskar trevlig helg i snöeländet, du är så välkommen om du känner för att häsla på, kram VIOLA

    SvaraRadera
  2. När jag hade besök av möss fångade jag dem i en "bur", en sådan fälla där de blir levande och oskadda fångade inuti. Sen körde jag dem riktigt långt bort med bil och släppte ut dem.

    SvaraRadera
  3. Mina barns farmor hade ett tag en mus under diskbänken. Den brukade sitta i soppåsen, och för att inte skrämma den brukade hon innan hon skulle kasta något knacka på skåpsluckan och sedan vänta ett par sekunder innan hon öppnade. Det såg ju ganska roligt ut. Knacka på och artigt vänta på att få öppna sin soplucka.

    För att återgå till allvaret;
    Hon bar iväg musen en bit, men den hittade tillbaka så det stämmer att man måste köra iväg dem i alla fall ett par kilometer. (Det gjorde hon och det kom faktiskt inga fler möss efter det så det kan ju vara värt att prova innan man tar den av daga.)

    Blir man tvungen att ha ihjäl den vet jag faktiskt inte hur man skonsammast gör det.

    SvaraRadera
  4. Välkommen Viola! Jag ska absolut hälsa på dig...

    Homeriver: hm... jag funderar så det knakar.. fryser inte mössen ihjäl eller svälter ihjäl om jag skickar iväg dem ut i kylan? Då är det nog bättre att döda dem snabbt?

    Ekomuppen: gullig farmor... ska det tipset ända fram till att musen få dö... usch vad hemskt det lät :-/

    SvaraRadera
  5. Funderar på om det kan fungera med störande ljud? Det finns dosor man kan sätta in i vägguttaget som sänder ut ljudvågor som ska vara obehagliga och störa t ex möss. Förhoppningsvis hörs de inte och stör oss andra också. Kanske värt att kolla vad som finns så får de små liven flytta någon annanstans.

    Kom på ett annat tips, en avskräckande myskatt! Tror inte att mössen vill bo där en katt bor. På köpet får man en livskamrat med alla dess later (morgonpigg, jamande, spinnande värmare ;). Fungerar bäst för icke pälsallergiker och med en tidshorisont på 15-20 år.
    Lycka till!

    SvaraRadera