15 feb. 2010

K a f f e t o r s k ?

Läser på Ekobloggen om förslag på hur man kan tänka EKO utan att förgöra sig. Flera bra tips finns att följa om man precis ska börja eller om man behöver en knuff i rätt riktning.

Hon tar upp att det handlar om bland annat om prioriteringar. Och jag kan väl inte annat än hålla med. "Det handlar om prioriteringar; vad vill jag? Många kan utan tvekan slänga ut flera hundralappar i månaden på folköl och chips med tvekar då en liter eko-mjölk kostar 70 öre mer..."

Ibland kan jag väl förstå att man gärna "sparar in" på t ex ekovaror som kostar så mycket mer än icke ekovaran. Ett exempel är ju kaffe. Själv köper jag helst fairtrade-kaffe och drar kanske ner på konsumtionen. Men jag vet att man kan köpa billigt kaffe för typ 19 kr i vissa affärer. Här skulle man kunna skriva ett helt inlägg om dessa billighetsaffärer med dålig personalpolitik, andra hands varor och mycket importerade varor.... Men inte idag ;-)

Tillbaka till kaffet för 19 kronor... Visst, om man bara räknar i pengar så blir det ganska stor skillnad att köpa kaffe för 19 kr/ 500 g eller för 35 kr / 500g. Många kronor på bara ett paket... MEN (det är inte rumba) Lågbudget kaffesorter innehåller oftast mer nickel... själva kaffet är ofta en andra sortering... arbetsförhållandena för plantagearbetarna är mindre bra...

Kan ju tycka att vi får ta lite mer ansvar för både hälsa, miljö och medmänniskor och betala ex antal kronor för detta. Min önskan är att i största möjliga mån tänka etiskt samtidigt när jag konsumerar. Oftast har jag råd... om jag prioriterar...!

Frågan var går din gräns för vad som är acceptabelt ?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Mitt namn är Caroline och jag praktiserar på Livinggreen.se och vi är intresserad av ett möjligt samarbete med dig och din blogg. Jag skulle väldigt gärna vilja ha din mail. Mig når du på caroline.gronroos@hotmail.com.

    Tack på förhand!
    MVH
    Caroline Grönroos

    SvaraRadera
  2. Framförallt tycker jag att man måste tänka på att det alltid är "någon" som betalar priset för en billig vara. Är det inte du/jag eller butikspersonalen, så är det förmodligen plantagearbetarna eller miljön. "There are no free lunches". Håller med dig - hellre hälften så många ekologiska/rättvisemärkta koppar kaffe!

    SvaraRadera
  3. Bra reflektioner! Tänker ungefär på samma sätt. Min utgångspunkt är alltid kvalitet mot pris. Och då räknar jag även produktion och transport som en del av kvaliteten.

    Kaffe är lite som vin. Det är en enorm skillnad i kvalitet mellan ett noga utvalt kaffe från en hållbar plantage med lägre avkastning, och ett billigt budgetkaffe som odlats med högsta avkastning som mål på anonyma plantager. I de billiga sorterna blandas ofta robusta-kaffe som smakar sämre än arabica.
    Sen föredrar jag när kaffet importerats, blandats och rostats av en liten, svensk importör med låga omkostnader, eftersom jag då får ett kaffe som rostats efter svensk smak och svenskt vatten till rimlig kostnad.
    Jag köper bönor i 1 kg-påsar (lite billigare) och maler själv exakt rätt mängd, 8 gram per kopp. Därmed blir det inget svinn. Kostnad per kopp ca 1:30. (Med budgetkaffe 0:50? Spelar det någon större roll? Sparar hellre 80 öre på något annat.)
    Italienskt ekologiskt espressokaffe för 199 kr/kg skulle jag aldrig köpa. (Kvalitet/pris för låg).

    Jag väljer inte nödvändigtvis KRAV-/FairTrade-märkta varor utan förlitar mig mer på vad jag vet om varan och producenten. Seriösa företag brukar sällan fuska. När produkter odlas/skördas naturligt saknar KRAV-märkning betydelse. Exempelvis närodlade grönsaker eller naturbeteskött där du kan snacka med ägaren. Våra mindre, fristående mejerier köper sin mjölk lokalt, ofta från kor som går i lösdrift. Deras ost har ofta mycket hög kvalitet även om det saknas ett eko-märke. Köper man en hel ost (ca 2 kg) får man ett bra kilopris, alltid under 100 kr och ibland så lågt som 50 kr.
    Sist men inte minst så ska man tänka på att även om man köper ekologiska råvaror med högre kilopris så spar man pengar jämfört att köpa färdigmat och andra högbearbetade varor, som är de allra dyraste per kilo.
    Exempelvis säljer Lidl 8-pack Billys Pizza för 59:90, det blir 44 kr/kg.
    När jag bakar motsvarande pizza (tomat, ost, skinka) med bara ekologiska råvaror får jag två plåtar (ca 2,5 kg) för 85 kr. Det blir 34 kr/kg eller nästa 25% under Lidl!

    SvaraRadera
  4. De flesta av oss har råd att köpa eko-mat. Det är inget snack om det. Jag tycker att det är så talande med statistiken: för 50 år sedan lade vi 30 procent av vår inkomst på mat - nu lägger vi 13 procent. Och vi får vad vi betalar för, kemikaliestinn mat som producerats under förhållanden vi inte vill prata om, varken för människor, djur eller miljö.

    Kan rekommendera ett tänkvärt inlägg från Saltå Kvarn-bloggen i ämnet.

    SvaraRadera
  5. Mamma Mimmi;"There are no free lunches" Håller med till fullo!

    Ivan L; ja du har ju rätt som vanligt...och angående pizzan, hemgjord pizza smakar ju så mycket mer och är alldeles underbart god! Är inte mycket för färdigmat med alla konstiga tillsatser.

    Karin: Ja men visst är det så, nu lägger vi pengarna på kläder och platt-tv och dålig mat... kanske en hård generalisering..... men troligen inte galen.

    SvaraRadera