28 feb. 2010

P l a n t e r i n g a r !


Ja, då var det dags att sätta igång och så. Och jag bara njuter, som jag har längtat att få sätta igång! Fram med grejerna på köksbänken, jord, sålådor och frön... och en kyckling?!

Vi har blivit med kyckling och Bosse vill väldigt gärna vara med överallt. I lådan med värmelampa vistas han men är gärna med och stökar och bökar. Dagens planteringshjälp var Bosse och det var väl kanske inte optimalt då han gärna äter frön ;-)

Föresten, är det någon som har något bra tips på litteratur angående ekologisk odling?

9 kommentarer:

  1. Vad trevligt med en kommentar hos mig! Vilket gav mig en påminnelse att titta in till dig. Nu har jag läst ifatt och tycker att det är mkt roligheter och klokheter! Vad är det för nytt jobb du har förresten?
    Jag längtar också efter att sätta händerna i jorden, men kommer inte att förså nåt, tror jag... Tycker att det är svårt att ta hand om när man är borta hela dagarna. Idag har jag lagt drygt 2 timmar på att klippa hunden.... Tar nu en liten paus vid datorn innan hon ska badas... Ha det gott!
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har en bok som jag tycker är riktigt bra.
    Det står inte "utanpå" att det handlar om ekologisk odling, med det är vad författaren förespråkar.

    Handbok för Köksträdgården
    Lena Israelsson
    Wahlström & Widstrand
    ISBN 91-46-17539-3

    Den handlar ju - som framgår av titeln - om odling i mindre omfattning och inte om storskaligt jordbruk, men jag gissar att det mer är det första som du är intresserad av.

    SvaraRadera
  3. Sluta lägga ut sådana där bilder! De slår an min "måste-ha-gen". Samma gen som slår knockout på mig när jag ser giraffbebisar och börjar fundera på hur den ska få plats hemma hos mig. Det är ju stört. Varför får inte jag också ha en kyckling?? (Mina katter ställer samma fråga)
    Pussa Bosse från mig!

    SvaraRadera
  4. Min sambo sa till mig för några dagar sedan, att jag vill att du tar hand om trädgården i år, sår och grejjar och gissa om jag fick inspiration?? I massor...

    SvaraRadera
  5. Jag blir alldeles kär i lille Bosse - om man än¨då fick ha sådant sällskap i planteringspysslandet. Jag har fullt upp med att gömma jorden från en nyfiken (sugen...) ettåring. Äter säkert frö han med förresten om tillfälle ges...

    SvaraRadera
  6. The complete gardener. Vilken otroligt söt bosse.

    SvaraRadera
  7. Marie: ja klippa hunden tar tid... och tvätta huga vad jobbigt det kan vara :-) Inte behöver du fröså, jag gör det oftast i 180 och då blir det över ganska mycket... det är bara att komma och hämta!

    Ekomuppen: jag har letat med lys och lykta! Antingen är boken slutsåld eller ut ur sortimentet.. tror att fler än jag är ute efter den... Några tips?

    Karin: klart du får ha en kyckling! Men det kanske inte är optimalt... du får komma och hälsa på mig i vår...och fylla upp tomrummet :-)

    Bondbruden: men vd härligt.... du behöver en liten bod eller nåt så kan du ju få ett startpaket :-)

    Mamma Mimmi: ja Bosse är söt... men lite bråkig...

    My: ja eller hur?! eller kanske inte.... kanske både och....

    SvaraRadera
  8. Hmm...tips?
    Inte på andra böcker dessvärre - den där är min bibel så jag läser ingen annan.

    Tradera? Blocket? Freecycle? Ge-och-få-sidan på facebook?

    Annars ska det väl vara så att man kan beställa hem via en bokhandel, tror jag.
    Det var därför jag skrev ISBN-nummret. Det är det bokhandlarna använder när de beställer.

    Jag vet inte heller om man får köpa direkt från förlaget eller om det bara är för grossister.

    SvaraRadera
  9. ekomuppen: ja jag får ringa förlaget och kolla. Jag menar om den är så bra och populär så lär ju knappast någon sälja sitt exemplar....

    SvaraRadera