27 dec. 2012

Farligt att vara sjuk...



Kan konstatera att det är farligt att vara sjuk... ligga nerbäddad och sysslolös. För plötsligt har jag beställt nya tomatfrön u t a n  att kolla igenom mina fröförråd! Japp, en massa tomatfrön men även lite chili ;-) Ni förstår, det blir alldeles för tråkigt att utvärdera 2012 års mål... (eftersom det blev blodpropparnas år) och vad piggar upp mer än lite fröbeställningar?!

Nästa år blir det många sorter att odla kan jag konstatera. Det hade jag som plan i våras också men många tomatplantor tog illa upp när jag inte vattnade dem (utan klemade mig med blodproppar) så det blev inte så måna sorter att plantera ut i slutändan. De få sorter jag hade gav dock bra resultat; Moneymaker, Green zebra, Stupice, Sungold och Dulcia. De mådde bra i Glädjehuset! Så det får bli årets tomatutvärdering.

Så egentligen borde jag gräva fram min tomatfröförvaring och se vad som finns. Men... jag är ju sååå sjuuuk... så det blev följande tomatfrön utan check i frölådan:

Bifftomater
Big yellow zebra tomato kulturarv  gul
Azoychka kulturarv gul
Malakhitovaya Shkatulka kulturarv gul-grönaktig
Marmande kulturarv röd (har haft tidigare)
Chocolate Stripes tomato kulturarv mörk rödbrun med gröna ränder
  
Högväxande/växthus
Wapsipinicon Peach kulturarv
Purple Russian kulturarv (har haft tidigare)
Illini Gold kulturarv gul
Stupice Snabb och tålig frilands- och växthustomat  (har haft tidigare)

Körsbärstomater
Isis Candy
Sun Gold Cherry (F1) (har haft tidigare)
Gelbe Dattelwein (har haft tidigare)

Busktomater
Taxi (har haft tidigare)

Jag tror att bifftomater kommer vara årets (2013) höjdare hemma hos oss. De ska ju vara lite mer krävande men de är ju så tjusiga... se bilden som föreställer Malakhitovaya Shkatulka! Bilden är lånad av underbara Tyra och henne blogg Köksträdgården. Har tidigare haft några bifftomater bland annat, Marmande och Brandywine. Jag har nog kanske kvar några frön av Brandywine....

Dessutom har jag prickat för en massa tomater i Åkes medlemsblad från tomatklubben! puh... Får nog dubbelkolla mig själv när feberytan släpper ;-)

Jag ser fram emot att bli lite skitig om händerna. Saknar jorderiet... i och för sig så är chili först ut och sen tomaterna men ändå, jag saknar jorderiet ;-) Ska nog be dottern att leta fram mina frögömmor... man känner sig rik med många fröpåsar hahahahaha. Snacka om feberyra.

För övrigt:
  • jag skaaaa sluta tjata om blodpropparna... så snart vi är inne i ett nytt år som inte är blodpropparnas år! Och jag är klar med utvärderingarna för 2012.
  • Wilma the doggi tycker jag är skittråkig som bara ligger i sängen och gosar med frökataloger, dator och näsdukar...
  • så jobbar maken och sonen med golvet i det blivande köket!

4 kommentarer:

  1. Tihihi! Väl bekomme! Nyttigt att vara sjuk och shoppingbenägen ibland tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farligt farligt men härligt härligt...

      Radera
  2. ibland (!) har jag skaffat mig en bok jag redan har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahhahaha verkar som du är en större boktok än jag...

      Radera