5 dec. 2012

Glädjehuset i Snökaos



Just nu är julstjärnornas vara eller icke vara ett minne blott. Ligger hemma i en förkylning som är toppad med lite feber. Inte mycket men tillräckligt för att det ska kännas i kroppen. Och vad händer då? Jo snön bokstavligt vräker ner! Egentligen härligt men jag vet att jag måste ut till glädjehuset och få bort snön från taket så att det inte rasar in.  

Närmast till höger på bilden ser ni fyra stolpar? Där ligger bryggan som sonen byggde i somras och där är min lavendelsjö under snön... Hoppas att det blir som jag har tänkt mig, vi får se i sommar. Tunnorna som står framför Glädjehuset är hönsfoder om någon nu skulle undra varför jag har tunnor stående där...

Så på med kläder, ordentligt med kläder - ytterbyxor som jag kallar dem. Kanske att ni känner till dem som täckbyxor? Ytterbyxor, täckjacka, halsduk, mössa och skidvantar! Och så ut och pulsera i snön. 40 cm snö och på sina håll där vindbyarna har härjat så är det nog 60 cm snö... Till Glädjehuset var det nog både och, närmast var det högt. Svårt att komma in men det gick.


Inne i Glädjehuset hade hönsen det mysigt värre. Vi (maken) har installerat en värmelampa till hönsen så att de har lite extra värme om det skulle behövas. Här om dagen när det var -15 så tänkte jag att nu står alla under värmelampan... men näe, de sprätter runt i godan ro precis som idag när det är snöstorm utanför. Än så länge verkar de trivas finfint!

Jag försökte med en piassavakvast få ner snön från taket. Oh my god! Det var näst intill omöjligt! Den snön som ligger närmast plasttaket hade smält...! Antagligen är det tillräckligt varmt därinne så att det blir några + på taket. Ja jag stod där bra länge och fick väl bort endel... men jag får nog gå ut igen vid lunch om det fortsätter så här. Och så får maken göra ordentligt i kväll.

Man kan väl säga att det är tur i oturen att jag är hemma och sjuk. Är inte säker på hur mycket snö ett plasttak håller. Skulle gissa på väldigt lite. Men det blir fina landskap med mycket snö! :-) Nu har tv-signalen lagt av och snart kanske även strömmen...

För övrigt:
  • jag borde skaffa en termometer till Glädjehuset.
  • jag borde bunkra upp med ved.

Nu lägger jag mig och vilar så får vi se om det har mojnat när jag kliver upp igen?!
På återseende!



7 kommentarer:

  1. Så bra att hönsen trivs där i sitt fina hus och nu bara måste taket hålla för snölasten.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nejmen din stackare där!
    Jamen visst är det en rackarns tur att du kan vara hemma och se på "eländet". Jag avundas dig inte när det gäller plasttaket på glädjehuset. Snö och särskilt blöt väger ofantligt mycket... Nu sitter jag här i Skåne och oroar mig för ert tak... Kan du gå in i glädjehuset och försöka lyfta upp plasten så att det kan kasa av? KAN INGEN HJÄLPA DENNA VÄRNLÖSA KVINNA!!!??
    Phu jag hoppas innerligt att det går bra för er och att du får ro att krya på dig.
    Oroliga kramar från Malin

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Men oj så mycket snö ni har det hos dig.
    Här i Piteå är det precis så det täcker marken men det är nog en tidsfråga innan det även kommer hit och allt blir precis som vanligt. 1m. snö :=)

    Fint att hönsen mår väl i sitt fina vinterhus.

    Krya på dig!

    //Helen

    SvaraRadera
  4. Så bra att hönsen trivs!Skulle vara väldigt intressant att veta hur många plussgrader det är i Glädjehuset när det är -15 ute!
    Har du bara byggplast på väggarna eller har du också isolerat med bubbelplast?
    Med stort intresse följer jag ditt arbete i glädjehuset och dess invånare :)

    Hoppas att taket håller för tyngden.
    Ha det gott och krya på dig

    SvaraRadera
  5. Stackare ! Det där är ju jobbigt även när man är frisk....Malins förslag att du har något och puttar inifrån är bra, jag brukar göra så på min plasttunnel. Se till att det är mjukt bara och inte spetsigt så du sticker hål. En piassavakvast med en tröja över brukar funka här. Hå hå ja ja, här vräker snön ner...får nog ta en tur ut till tunneln jag också. Jag som skulle åka och äta lunch ute idag, får se om jag tar mig fram....
    Krya på dig !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Krya på dig! Håller tummarna att taket håller för snön!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Fördelen med snö är att den isolerar:)

    SvaraRadera