7 apr. 2014

Plommonlunden är förlängd!



Sakta men säkert händer det grejer i plommonlunden. Jag köpte tre stora fina exemplar av ljusgröna julrosor på trädgårdsmässan för någon vecka sedan. De är nu planterade i plommonlunden. Först tänkte jag dela dem i flera plantor men sen bestämde jag mig för att om det ska göra så gör jag det senare när jag ser den andra växtligheten. Jag har också grävt upp snödroppar som jag har lite varstans i trädgården och planterat dem i lunden. Det blir nog himla fint nästa år!


Och så har dottern och jag förlängt lunden. Ja, maken har väl också hjälpt till... ;-) Maken har flyttat på staketet som fanns tidigare där ni ser stenarna. Och så har han fällt två stora träd. Dottern och jag har fällt massor med småträd och sly, det var ett snår här som man inte kunde gå igenom. Vi har sparat granarna lägst bort och jag ska nog plantera flera granar för en grön vägg.

Det händer grejer må ni tro!

6 kommentarer:

  1. Så trevligt att trädgården får växa och ta över tidigare orörda ytor!

    Du gjorde helt rätt att inte dela julrosorna, de kommer att fröa av sig hur mycket som helst runt de planterade växterna. Visserligen är det inte säkert att de blir likadana som moderplantan men vackra blir de alla gånger!

    En liten varning med gran...det är omöjligt får någon växtlighet att på sikt överleva i närheten av gran. Granens rötter invaderar snabbt nya planteringar och tar all näring och fukt. Granens barr sänker pH värdet i marken och alla växter klarar inte av surjord, julrosen t.ex. vill ha kalkrik jord.

    Granar blir jättestora på 10 år och med sin skugga och sina rotsystem konkurrerar den ut det mesta.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för varningen med granarna! Men om man nu vill ha en grön vägg? Eller om man beskär granarna till häck, är det även då stort problem med rotsystemetet? Tänkte ha surjordsrabatt i närheten så att jag kan få lite fina rhododendron..... I övrigt är lunden inte någon surjordsrabatt så julrosorna borde nog trivas. Jag ska försöka ta lite nya bilder så får du se. Blir nog bra det här...

      Radera
  2. Det är härligt att få udvidga och bryta ny mark! Hoppas du visar några bilder längre fram också så vi får se hur det blir.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut försöka fota men det är faktiskt svårt att få till bra vinklar. Men skam den om ger sig :-)

      Radera
  3. Låter härligt! Natur och kultur.
    (Jag läser just precis Ulla Molins Leva med trädgård och kollar in hennes plommonlund.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Ulla Molins som är inspirationen till detta! Vi får se var det landar, har upptäckt att det inte alls var en så skuggig plats som jag upplevde så jag får göra skugga.

      Radera