5 aug. 2014

Dags för ny ringblomssalva!


Mina fina ringblommor ska bli till den finaste ringblomsoljan! Jag använder mig av ekologisk rapsolja till mina salvor, man skulle kunna säga att det är nordens olivolja. 

Jag ska göra två salvor som vanligt; 

  • RINGBLOMSSALVA MED ROSENTRÄOLJA som är avslappnande och harmoniserande. Bra för alla hudtyper, speciellt för torr och känslig hud.

  • TRÄDGÅRDSMÄSTARSALVA med backtimjan och grönmynta. Backtimjan är en örtig doft. Bladen innehåller bland annat oljan tymol som är antiseptisk, antimikrobiellt och konserverande. Grönsmyntans olja ska ha svamphämmande effekter enligt undersökningar. Den ska också ha lugnande effekt och passar vid massage.


Båda salvorna har bivax och ekologisk rapsolja som bas. Jag gör min egen ringblomsolja - sår ringblommor, plockar och torkar ringblommor och lägger dem i rapsoljan. Mycket pyssel men jag vill ha det bästa! Ringblomma ska vara antispetisk, bakteriedödande och antiinflammatorisk. I min örtabok står det att läsa att ringblomman är läkande och passar om man har brännskador. Studier visar på att den är bra vid eksem och andra hudåkommor.

50 ml 120 kr. Vid intresse, skickat ett mail!
johnna.gilljam@gmail.com

4 kommentarer:

  1. Älskar trädgårdsmästarsalvan. Märks att det bra råvaror i salvorna.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Kommer du förbi så finns det till dig! :-)

      Radera
  2. Använder du hela blomknoppen eller bara kronbladen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag plockar hela blomman men torkar endast kronbladen.

      Radera