9 aug. 2014

Trädgårdsresa till Skåne - dag 1



Vi åkte ner på söndagen och det var en lååång resa. Vi tog det lugnt, ganska skönt att inte jäkta när man är på semester. MEN sista timmen blev det lite småbråttom, vi skulle hinna till campingen innan 22 och vi hann med nöd och näppe. Måndag morgon, som jag räknar till dag 1 började vi hos favoriten Mandelmanns trädgårdar. Vi var där förra året och jag blev helt förälskad i det enkla och vackra. 


Allt i från klotbasilikor med kål....


 Till dammar....
Så himla fridfull!
Här åt vi lunch också, eller gjorde alla det? Ja, jag åt i alla fall deras sommartallrik, smakade gott. Vi satt bara och njöt av atomsfären... vilsamt! Jag köpte mig några nya pins, männsklig mångfald i nya färger och språk. Me like!


Sedan åkte vi vidare till Simrishamn centrum för vi skulle besöka Apotekarens trädgård. På vägen dit passerade vi denna vackra väggmålning; Rosas vägg - graffitikonstverk skapat av Carolina Falkholt. Häftigt!


Och sen var det dags för Apotekarens... och vad ska jag säga...? Som café helt underbart. Som medelhavsträdgård? nja... kanske att det en gång har varit sevärt men nu är det mer café än nåt annat. Allt har sin tid och med tiden förändras saker... Anyway, jag gick därifrån med ett stort marokanskt fat som jag är himla nöjd med! 


Det gick ganska fort att besöka Apotekarens, kanske var vi där 45 min. Apotekarens hamnade inte så högt på min topplista. Så vi hade gott om tid att gå på Simrishamns gator och beundra bland annat detta apträd! Vi åt glass på en uteservering, njöt och hade det otroligt varmt. Sedan for vi vidare till nästa camping för att bädda ner oss inför nästkommande dag.

Mer om dag 2 och framåt... snart!

2 kommentarer:

  1. Tänk att jag inte besökt varken Mandelmans eller Apotekarens fast jag inte alls har då långt som du. Så kul att se lite bilder därifrån.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag har trädgård i Skåne och lever av den så mycket det går. Igår åt vi bland annat gurkörtsröra. Riktigt gott. har du några trädgårdar i närheten av dig som du kan rekomendera?

    SvaraRadera