25 jan. 2013

Köksträdgården 2013




Jag ska börja med att önska er en god fredag och en alldeles underbar helg! Varför? Jo det är inte säkert att ni orkar läsa hela inlägget och därmed missar ni mina "god-helg-önskningar" :-) för här kommer min planering av köksträdgården 2013 och den är gedigen! Men om jag har glömt nåt så hojta till eller om ni tycker att det finns någonting som jag absolut borde få med! Var vänlig och säg till för snart går beställningslistorna in! Och jag hoppas att ni orkar med ända till slutet... ;-)

Hur har jag resonerat då? Jo jag har tänkt i flera led och letat information bland mina böcker. Vad är gott, hur grönsakerna ser ut, vad passar hos oss, vad kan jag ha dem till, hur ska jag förvara dem samt säsongsodling. Mycket kommer ätas så fort de är färdiga för ätas, vi brukar nämligen frossa i grönsaker under sommar och höst. Men jag ska försöka mig även på sen höstodling som jag kanske felaktigt kommer att kalla vinterodling.

Jag önskar att jag kunde vinterodla på riktigt men inser nu, när vi har -20 grader att det blir problematiskt. Men sen höst och tidig vinter kanske jag kan få till det?! Men jag har även tittat lite på vad som lämpar sig för långvarig förvaring som den är. Så att man kan hämta upp "färska" grönsaker från matkällaren, så som daikon och vinterpumpa.

Bland annat Daikon fick jag som förslag när jag undrade om mjölksyrejäsning och det är också ett av de inslag som jag har tagit stor vikt av när jag har planerat köksträdgården. Vilka grönsakerna kan jag ha till  inläggningar och mjölksyrning? Det är så himla spännande med att planera och ta hänsyn till både det ena och andra. Förra odlingssäsongen blev inte alls som jag hade önskat mig så nu är jag full av hopp. Galet inspirerad vill jag sätta igång genast! (Efter grönsakerna finns lite egensinniga förkortningar som ni inte behöver bry er om, de är till för mig så att jag vet varifrån jag har tänkt att beställa dem ifrån.) ;-)


Årets Frölista för köksträdgården är följande:

Aubergine - äggplanta
  • Aubergine Black Beauty RB el. SM
  • Aubergine Ronde de Valence, violetta LF
  • Aubergin Ronde a oeuf, vit LF

Rädisa
  • Plum purple ekofrö RB
  • Runåbergs rädisor MIX ekofrö RB
  • Ravanello Zlata gula GG el. SM
  • Flamboyant 3 GG
  • Scarlet Globe Röd "vanlig" Mr. F
  • Hilds blauer Herbst und Winter - Stor, lila, avlång, konisk Mr. F

   rättika/Daikon

  • Daikon Misato Rose ekofrön vit-ljusgrönt skal och rosa-rött kött RB
  • Daikon Minowase Summer Cross nr , Japansk jätterättika Im
  • Rättika Violet de Gournay, kulturarv purpurviolettskal med vitt kött Im
  • Black spanish round ekofrö vinterrättika med svart skal och vitt kött RB
Betor
  • Gulbeta Touchstone gold ekofrö RB el. SM
  • Vitbeta Blankoma white beet RB
  • Rödbeta Detroit Globe ekofrö RB

Morot
  • Harlequin F1 Mix vit, gul, orange, purpur Mr.F
  • Ulyses F1

Kålsorter
  • Kålrabbi Cavolo Rapa Purple Vienna GG
  • Kålrabbi azur star ekofrö RB
  • Kålrabbi superschmeltz ekofrö RB
  • Savoykål Cavolo Verza San Michele GG
  • Svartkål Nero di Toscana Precose RB
  • Brocolo Veronica F1 ekofrö RB
  • Broccoli Sprouting Red Arrow Mr.F
  • Broccoli Sprouting Summer Purple Mr.F
  • Broccolirybs Quarantina Im 
  • Broccoli Green Magic F1 LF
  • Brysselkål Falstaff RB
  • Brysselkål Brigitte F1 LF
  • Grönkål Red Russian  ekofrö RB
  • Grönkål/purpurkål Baltisk röd ekofrö RB
  • Grönkål Pentland Brig RB
  • Grönkål Westland Winter RB
  • Rödkål Cabeza ekofrö RB
  • Salladskål 'Blues F1'
  • Salladskål Kasumi F1 LF
  • Vitkål Catello F1 LF
  • Tatsoikål Tatsoi RB
  • Pak choy Joy Choi F1 LF 
Borde stryka nåt bland kålen men vet inte vad. Vill ha allt men får nog egentligen inte plats...

Zuccini - Squash- Pumpa
  • Zucchini gold rush ekofrö RB
  • Sommarsquash Costata Romanesco RB
  • Sommarsquash Tosca F1 mörk mörkgrön Mr.F
  • Gul quash Sunbeam F1 Mr.F
  • Vintersquash delicata zeppelin ekofrö RB
  • Vintersquash golden nugget RB
  • Vinterpumpa Kroshka RB
  • Vinterpumpa Marina di Chioggia RB
  • Pumpa long pie ekofrö RB
  • Pumpa Rouge vig de Etampes ekofrö RB
  • Squash Bush Buttercup RS

Majs
  • Painted Mountain - ekofrö RB
  • Sockermajs Ashworth ekofrö LF

gurka
  • Super zagross, ekofrö RB
  • Miniature White Im
  • Druvgurka Double Yield Im

Sallat & Mangold
  • Duo sallad - röd och grön plocksallad GG
  • Ruccola Trizia Mr.F
  • Ruccola Roquette RB
  • Sallat Amorina ekofrö RB
  • Sallat red salad bowl ekofrö RB
  • Sallat green ice ekofrö RB
  • Machésallad Vit ekofrö RB
  • Machesallad Valentin Mr.F
  • Mangold Lucullus ekofrö RB el. SM
  • Mangold Rainbow chard ekofrö RB
  • Mangold Rhubarb chard ekofrö RB el. SM

Ärtor
  • Märgärt ambassador ekofrö LF
  • Märgärt Wando ekofrö LF
  • Ärta 'Blauwschokker' ON

Kryddor från frö
  • Basilika Italiano Classico GG
  • Basilika Red Rubin GG
  • Persilja - Prezzemolo Gigante d'Italia GG
  • Kryddsalvia ON

Övrigt
  • Fänkål di Parma sel. Prado - Frötejp GG

Har jag glömt nåt?

Uppdatering:
Eftersom det finns en oro att jag har glömt tomater och chili så vill jag bara säga; no no inte har jag glömt det. Dem finner ni här och här!  På vänster sida i bloggen hittar ni en massa "matnyttigt" så som sidorna med chilisar och tomater.

22 kommentarer:

  1. WOW! Vilken lista! Imponerad!

    Yin Yang bönor köpte jag hos Impecta...

    Vart köper du fröer ifrån? RB-runåbergs antar jag iaf :) Men resten blir jag nyfiken på!

    Trevlig helg till dej med!

    /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå
      Ja listan är gedigen, lite svårt att få plats med allt :-)

      Teckenförklaringen:
      SM: http://www.seemnemaailm.ee
      GG: http://gourmetgarage.dk
      LF: http://www.lindbloms.se/
      Im: http://www.impecta.se/
      RB: http://www.runabergsfroer.se/

      Radera
  2. Imponerande lista!
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken lista!!!!
    Jag som nybörjare i odlingslandet av grönsaker blir så imponerad av din odlingslista! Jag följer ju dig med stort intresse!
    Jag är ju också väldigt intresserad av hur man kan ta till vara på det man odlar. Mjölksyrejäsning har jag nu provat på. Är inte så förtjust i smaken. Men jag ger mig inte ska prova igen :)

    Ha en fin helg
    / Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heléne, du vet - mycket vill ha mer. Du ska se att du kommer också hamna i odlingsträsket! ;-)

      Radera
  4. Underbart att se! Ja - planeringen är halva nöjet. Planerar också för fullt - men när allt är sått, uppdrivet, omskolat, utplanterat och inhägnat så åker vi iväg och börjar leva på hoppet? Idiotiskt?! Så börjar vi på nya odlingar - ja någonstans måste vi ju göra av allt det som blev för mycket där hemma.... Kanske blir det lite att skörda framöver - om maken, grannen och makterna står mig bi. När folk tittar på mig med lätt höjda ögonbryn brukar jag säga att jag inte spelar golf..............

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag spelar inte golv..." den ska jag ta med mig! Klockren! :-)

      Radera
  5. Herregud så mycket spännande att läsa/roliga länkar. Nu ska jag ut med hunden, titta till hönsen. Sen ska jag bju mig själv mig på tid att frossa och inspireras av den här sidan.
    lena i

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena I, med risk för att göra bort mig, är du den jag tror att du kanske skulle kunna vara? Även om du inte har skrivit mina favoritböcker så är du välkommen hit. ;-) Men du förstår att man blir lite till sig när man börjar fantisera om det är någon som har skrivit min odlingsbibel! Hahaha

      Radera
  6. Imponerande, så mycket fint! Hur stora arealer har du ;-)?

    Trevlig helg/ Kram Tyra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha Tyra, bra fråga!
      I mina fantasier och ritningar så äger jag tunnland! Men i verkligheten så är det en villatomt på 1500 kvm och kanske att jag odlar mat på 600 - 700 av dem. Så förstår du mitt problem med att det är ont om plats.

      Men jag djupsängsodlar och då får man plats med mer inbillar jag mig (för att man kan odlar tätare). Och så har jag ju tomater, chili, aubergine och paprikan i Glädjehuset. + fyra stycken varmbäddar på dryga 2 kvm styck. Men visst, det är ont om plats!

      Radera
  7. Hej! Vi har aldrig hörts, men jag läser alla dina inlägg med stor glädje:).

    Jag antar att du har tomaterna nån annanstans än i köksträdgården, annars måste du lägga till en låång radda med fröer i listan ovan:-D.

    Mvh//Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Vad roligt att du gillar det jag skriver!
      Jo men visst, tomaterna har en egen lista!
      http://bondjantan.blogspot.se/p/tomater-2013.html Nåt annat du tycker jag borde ha med?

      Radera
    2. Hm, har du kålrot, palsternacka och bondböna nånstans? Jag är tyvärr värdelös på att ge konkreta tips om vilka fröer som är bra, en riktig nybörjare som hade mitt första riktiga odlingsår förra året. Nu är det kört! Igår fick jag hem mitt fröberg från im, som jag sa till min älskade sambo när han fick ögon som pingisbollar- 'ja älskling, du köper reservdelar till din motorcykel och jag köper fröer, bägge delarna är en last men nödvändiga för vår lyckliga överlevnad';). Jag är hopplöst fast och har precis som du storslagna planer! Självförsörjning på det som gör att man inte får skörbjugg är målet, det ska gå!

      Radera
    3. Hej igen!
      Jag har provat kålrot och palsternacka och med superdåligt resultat. Så nja... kanske att jag kan köpa dessa och slippa ågren. Och bondbönorna får alltid så mycket löss så jag tänkte skippa dem i år.... kanske dumt?

      'ja älskling, du köper reservdelar till din motorcykel och jag köper fröer, bägge delarna är en last men nödvändiga för vår lyckliga överlevnad';) I LIKE!!!

      Radera
  8. Jag säger bara WOOOW, så himla mycket du ska odla jag är stum av beundran! Redbor och palmkål är mina kålfavoriter!'
    Ha en fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte prövat Redbor men svartkål gillar jag!

      Radera
  9. Din iver å energi smittar av sig, tack för det! Dags att beställa fröer! Vill även passa på att tacka för en fin blogg! Med vänlig hälsning, Amanda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amanda, tack för respons! Roligt att du gillar bloggen!

      Radera
  10. Oj vad det börjar klia i fingrarna :) Har bara en stekhet veranda och en nästan lika liten radhusgård (50 kvadrat) men låter det inte hindra mig. Har lagt din blogg som favorit så jag kommer nog att titta in titt som tätt.
    Synnöve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Synnöve!
      Ja man måste odla på det man kan. ;-)

      Radera