28 jan. 2011

Att odla bönor

Förra året var året eller rättare sagt sommaren som jag inte hann med på riktigt av olika anledningar. Dock så hade jag som ambition att skriva ner, anteckna om allt jag sådde, när jag sådde, hur jag sådde och resultat. Jag började med bönorna som ses på bilden men inte blev det mycket mer av dessa anteckningar.

Jag förodlade några sorter som tog sig mycket bra t ex bondbönor. Jag hade brytböna, vaxböna, soyaböna och bondböna i landet, soyabönan Fiskeby hände inte mycket med tyvärr. Vaxbönan Beurre de Rocquencourt, (bilden) en gul fin böna gav en ordentlig skörd. Det är en gammal, fransk låg sort som ska ge bra skörd i hela landet. Den måste jag nog ha återigen i år. Hamnar på kompletteringslistan precis som Borlottibönor.


Året innan odlade jag en blomsterböna som hade vita blommor, White Emergo. Så vacker och så god. Vi åt bönorna som är stora och saftiga som godis! Försök att hitta nyttigare godis om du kan... Har en hel ny påse med dessa, ett måste i år. Dessutom har jag också köpt på mig en annan sort som heter Enorma. Ja, ni kan ju bara gissa vem som ska skörda "enorma" bönor!

Här ser ni godiset, White Emergo som bara väntar på att ätas. De var också mycket goda med lite fransk dressing, i grytor och i en het chili. Ganska användbar bra och nyttig gröda... Har även Brytböna Maxibel och Bondböna Super Aquadulce som väntar på att få komma ner i jorden. Hm... vad ska jag göra med all snö och dessa minusgrader?

I år ska jag verkligen tänka på samodling med andra grönsaker och blommor för bästa resultat. Har för mig att bondbönor trivs med kål till exempel. I boken Odla ekologiskt av Bob Flowerdew står det att bondbönor trivs med potatis och sommarkyndel. Vilken tur, jag som har en påse frön med sommarkyndel! Han påstår att sommarkyndel ska motverka bladlöss?! Annars är ju såpavatten samt spola med vatten ett bra knep. Och "knipsa" bort topparna...


Och unga plantor i landet ska skydda med odlingsväv eller kanske avklippta petflaskor... Vi får se vad det blir men med petflaskor så ser man ju plantorna. ;-) Ett miniväxthus för bönor! Ett bra skydd mot småfåglar i alla fall.

Vad kan man mer tänka på vid odling av bönor?
Har ni några bra knep?

3 kommentarer:

  1. Oh, tack snälla du för härlig böninspiration. Blir själv sugen på din rekommendation White Emergo så den hamnar på inköpslistan i år.

    Jag har faktiskt aldrig haft några större problem med mina bönodlingar och jag tror att det beror på att jag alltid förgror dem (precis som med de flesta andra grönsaker jag odlar) istället för att så dem på friland. Bönorna är ju rätt känsliga för kall jordtemperatur och har lätt för att ruttna om det blir lite för fuktigt i vårjorden. Har aldrig haft problem med ohyra och så fort de är i jorden brukar allt gå som det ska. Ingen fiberduk behövs, bara lite passning med vatten. Men mitt bästa tips är nog att ha lite is i magen och inte så bönorna för tidigt.

    Lycka till med årets odlingar!
    /Bianca

    SvaraRadera
  2. Oj vad du kan! GODISbönor, låter mkt intressant....;-)
    Hoppas du har en mysig fredag och får en skön kväll! /Marie

    SvaraRadera
  3. dom problem som jag haft med bönodlingarna har mest varit relaterat till mördarsniglar! Men bara dom kommit upp en bit så brukar det gå bättre. Annars som sagt ,ha is i magen vänta med sådden.Sen är det ju det där med bönor och ärtor, att det behövs ju en hel del om det ska bli nått, om man säger så...

    SvaraRadera