1 jan. 2011

Dr K´s hönshus/växthus


Jag lovade för ett tag sedan när RIR paret (höns&tupp) flyttade till sitt nya hem att skriva om det nya hemmet. Det är ett plastväxthus eller som de säger over there; Polytunnel. Dr K som numer äger RIR-paret är är inspirerad av en man som heter Joel Salatin och har fjäderfäproduktion. Han har skrivit flera böcker, bland annat You can Farm, The Entrepreneur's Guide to Start and Succeed in a Farming Enterprise. Här i kan man läsa hur man startar ett "växelbruk" med t ex höns och odling. Joel Salatin har även en hemsida: Polyface, Inc, såg jag när jag googlade hans namn.


Anyway, Dr K har inte anammat allt som mr Salatin står för. Det är inte i kommersiellt syfte Dr K har plastväxthus med höns utan snarare att han gillar idén om hur man får ut mesta möjliga av "produktionen". Växthuset står högst uppe på tomten som är mycket sluttande. Jag skulle gissa att storleken på växthuset är ca 40 kvadratmeter.


På vintern har Dr K hönsen i växthuset. Det är inrett med lampor (lysrör), foderautomater, vattenautomat, värmelampa för att vattnet inte ska frysa, sittpinnar hängandes från taket och några reden. Golvet är täckt med kutterspån och fungerar som en enda stor kompost. Han vänder den en gång i veckan och jag tror att han fyller på med kutterspån då och då.


På våren får hönsen flytta utomhus med en liten bit tak för regnskydd. Komposten får ligga och brinna några veckor innan det är dags för tomatutplantering. Han har även odlat chili men är inte nöjd med resultaten på dem. Det är för mörkt och kallt där upp på kullen...


Tomaterna växer så det knakar i hönsmyllan. Många kilo tomater blir det *inte ett dugg avundsjuk, inte jag inte* som ska tas hand om. Ganska stor skillnad på mitt "tomathus" och dr K´s. Det positiva med denna konstruktion är att hönsskiten med kutterspånen får en funktion efter att hönorna är klara med den. Inget avfall som blir liggande....

Jag skulle absolut önska mig en egen polytunnel men hittills har vi inte haft de ekonomiska möjligheterna att lägga på min hobby. Men vem vet, med sparande och drömmande kanske det går att förverkliga?! Om jag får drömma så slänger jag till med två stycken plastväxthus på en gång! :-)

Jag drömmer vidare 2011!

7 kommentarer:

  1. Har också tänkt på att ha hönsen i växthuset, men undrar om det inte blir för kallt ändå för hönsen med våra nordiska förhållanden? Hönsskit är ju den perfekta gödseln, här kör vi ut spån o allt på gödselstacken, sedan tar man därifrån till odlingarna, men det vore mycket bättre o låta hönsen skita DIREKT på odlingarna! Tack för litteraturtipsen i tidigare inlägg.
    Gott nytt 2011!
    Eija

    SvaraRadera
  2. Blir grön av avund och kan bara gratulera den kloke dr K. Så skulle jag minsann också vilja göra, men kanske allra helt i ett vackert "riktigt växthus". Man får drömma och hoppas. God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Vilken helt lysande ide. God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Såsom varande Dr K.s dotter kan jag meddela att hönsen klarar sig utmärkt i kylan. Vill minnas att jag läst om de som har testat att ha höns gående ute hela vintern och det som kan hända är att tupparnas kammar kan frysa av om det blir riktigt kallt. Annars är de tåliga djur. Men man får ha värmelampa över vattnet så att det inte fryser!

    För att förtydliga vad vi gör med hönsen på sommaren så har vi fyra hönsgårdar som vi kör i växelbruk. Alla har tak med sittpinnar under samt värprede.

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar idé!!! Jag som är SÅ sugen på höns...
    Du frågade häromdagen om jag hade några bra tips från Tomatklubbens listor. 'Black Plum' är en storfavorit liksom 'Gelbe Dattelwein'. När det gäller min bytesidé så är jag glad för alla slags fröer och inte alls särskilt kräsen;)
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Varenda gång jag läser något hönsinlägg, så funderar jag på att flytta från villagettot. Men jag trivs så bra med grannarna och har nu bott här i sjutton år, så det är inte helt enkelt:-) Men som jag saknar höns!!

    Jag ser att du kikar in ibland, trevligt!
    Önskar dig gofortsättning på det nya året, kram Hillevi

    SvaraRadera