8 jan. 2011

John Seymour


Ni vet husguden John Seymour med boken Självhushållning, en handbok, en idébok från 70-talet har faktiskt skrivit flera böcker. Jag beställde The NEW Self-sufficient Gardener samtidigt som jag beställde lillebrors julklapp, en ölbryggningsbok. Jag kunde inte låta bli, om man redan är såld på John Seymour så är det lätt hänt att även "klicka" hem den här.

Ångrar jag mig? Inte alls! Endast att jag inte har beställt hem den tidigare. Jag har 70-tals versionen på svenska samt "samma" bok men nyutgiven; The New complete book of Self-suffenciency, The classic guide for realists and dreamers på engelska. Passar mig som är det sistnämnda :-) Så min nya bok kompletterar bra samlingen...

The NEW Self-sufficient Gardener är en underbar bok som man lätt kan bli förälskad i. Boken är stor och på 256 sidor finns det mycket att lära sig eller bli inspirerad av. På ett sätt påminner den om en Handbok för köksträdgården och andra sidan är den helt olik. Likheten är ju såklart ämnet då temat är samma. Båda böcker tar upp olika odlingsvarianter, vad man kan odla och när. Dock så har The NEW Self-sufficient Gardener en rödtråd med temat självhushållning genom hela boken. Hur blir man helt självförsörjande på det gröna och hur planerar man för det?

Den är uppdelad i tio kapitel och mycket välskriven. Den börjar med The Illustrated index of Vegetables, Fruits and Herbs. I kapitel två, Gardening through the year hittar man de fyra årstiderna och mycket spännande läsning om hur man planerar, odlar och skördar. I Planning the Food-Producing Garden går han in på djupet om hur stor odlingsplätt man har eller behöver och till vad, samt hur man planerar grönsakslandet till örtagården för bästa resultat.

The Essentials of good Gardening är ganska lik Lena Israelssons tankar i Köksträdgården. Eller är det Israelsson som är lik Seymour? Vad är det för jordkvalite och på vad ska man tänka? Hur tar man hand om plantorna och får man bra resultat? Djupbäddsmetoder och skadeinsekter.


Kapitel fem, The Cultivation of Vegetables är en av mina favoritavsnitt i boken. Grönsakerna är illustrerade med både vackra bilder och fin text. Många bra tips som jag ska ta med mig ut i grönsakslandet och i odlingen. Det man måste tänka på är att boken inte tar hänsyn till svenska eller nordiska förhållanden. Kapitel sex och sju är lika femman men med frukt och örter. I kapitel åtta, Growing in the Greenhouse framför allt hur man åter igen får bästa resultat med växthus, problem och fördelar. Hit har jag inte kommit än utan bara snabbbläddrat förbi.

Preserving Garden Produce kanske inte är den mest intressantaste delen i boken just nu utan mer inför sommaren. Här finns alltifrån tillvarandetagande så som saltning, torkning, syltning och dryckesframställning. Sista kapitlet, Miscellant tar upp trädgårdsdjur, verktyg, problem, staket ja alltmöjligt som behövs eller man behöver tänka på under sitt odlingsår.


Boken är trevlig och kommer absolut inte bli en hyllvärmare här hemma. Rekommenderas varmt.

Ha en trevlig lördag!

3 kommentarer:

  1. Har med funderat på att införskaffa den boken. Men frågan är hur mycket i "the self sufficient gardener" som även är med i "The complete book og self sufficency"?
    Keep up the good work
    //N

    SvaraRadera
  2. Åh hjälp, du gör mig alldeles köpgalen. Låter som en dröm för oss som nördar på det här ämnet - nu till ad Libris!

    SvaraRadera
  3. Samma här: The NEW Self-sufficient Gardener sstår alltid framme och projekt plockas allt eftersom.

    SvaraRadera