20 jan. 2013

Nu gror chilin!

Peruwian Purple

Tidigare år har det räckt med att ha chilisådderna på diskbänken ovanför diskmaskinen som har alstrat värme. Men inte i år... eller så har jag inte tålamod? Anyway, jag har köpt en lite värmematta som krukorna får stå på och plötsligt började chilisarna att gro. Tyvärr är matta ganska liten men de får slåss om värmen. Egentligen borde jag kanske låta alla chinense få förtur men det är ju så roligt när flera sorter börjar gro!

Det som har grott 20/1:
Peruwian Purple C. annuum
Fishpepper C. annuum
Aji Christal C. annuum
Monkeyface C. annuum
Espelette C. annuum
Orange Habaner C. chinense
Trinidad Parfume pepper C. chinense
Vit Habanero C. chinense



Nu måste mina hyllor med belysning upp! För några år sedan köpte jag en plasthylla som man bygger lät ihop och därmed kan ta isär lika lätt. Den tål vatten och är det bästa jag köpt i såddprylar på länge. Till det köpte jag billiga lysrör och maken satte kedjor i dem så att man kan höja och sänka belysningen var efter behovet. Förra året köpte jag en till och gjorde samma, behovet hade ökat nu behövdes mera plats ;-)! Jag är så lycklig över dessa hyllor, bästa investeringen ever!

MEN idag har jag ett stort problem. I och med att vi bygger om så fattas det plats (!) och jag vet inte hur jag ska lösa detta. Jag har ingen tom yta att ställa hyllorna på. Inte ens en av dem och jag behöver ljus till chilisarna.... så det blir till att klura hur vi ska lösa detta. Ja, absolut ett I-landsproblem men ändock ett problem. Återkommer om det.

24 kommentarer:

  1. Wow, du kan sälja på torget! Jag fick EN chili på mina plantor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... jag fick gott om chili förra året och satsar på att få det i år igen. Jag delar gärna med mig ifall du får samma skörd som tidigare. :-) Säg till!

      Radera
  2. Göta Petter! Mina chilisar, aubergine och kronisar står i litet "växthus" på elementet! Auberg har kommit upp efter 10 dagar, EN Jamaican Bell efter 7. Vackert så!!
    Men: varifrån kommer hyllorna? Och belysningen? Stickpropp till de senare?
    Ännu kan man äta lunch i "orangeriet" - men sen blir det "växthus"!
    Kul och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bauhaus.

      Jag har inte beställt några aubergine eller kronärtskockor än... borde verkligen. Borde borde. Ska...

      Tack för uppmuntrande ord!

      Radera
  3. Guud så proffsigt det ser ut !
    Du måste ju få MÄNGDER med plantor !!
    Hyllan ser väldigt intressant ut ! Var hittade du den ?
    Lycka till med sådderna !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Hyllorna är köpta på Bauhaus, lysrören likaså. Bästa investeringen som jag har gjort för att kunna förså.

    SvaraRadera
  5. Imponerande Johnna. som sagt, du kan sälja plantor på torget i sommar!

    Ha det gott/ Tyra

    SvaraRadera
  6. Vilken fin fin idé.Snyggt också!
    Lycka till med dina sådder.

    Ha en fin Söndag
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hyllorna ser ganska ok ut för att vara lagerhyllor.

      Ha det gott!

      Radera
  7. Jag gillar verkligen dina sådd hyllor. Så ordningssamt det blir.
    Extra fint med svarta tyckerjag.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är okej. Det är svårt att hitta lagerhyllor som håller och ser ok ut... men dessa är bra.

      Ta hand om dig.

      Radera
  8. Men jag har plats! För dina hyllor, alltså. För de är superfina och verkligen praktiska. Önskar de var mina.
    Hej och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom och hämta! ;-) Skämt och sido... jag behöver dem men jag vet inte hur jag ska få till det denna vår. Men det löser sig.

      Radera
  9. Vilka fina hyllor. Kul att dom börjar titta fram dom små plantorna :) Jag går här & väntar & väntar .... men idag! har 1.a tittat upp :) Ser fram emot att följa dina plantor.

    // Susann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande. Underhållande. Intressant.

      See you!

      Radera
  10. Hej! Första gången jag är in här och jag är redan imponerad i kubik bl a över dina såddhyllor. Ska kika vidare och läsa om dina vattenprojekt. Länkar när jag kommer hem.
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla och stort välkommen! Kull att kunna inspirera ;-)

      Radera
  11. Men Guuud vilken fin och praktisk belysningsmöbel du har. Jädrans vad snyggt och inspirerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha jo jag är ganska nöjd med dessa hyllor. Mycket praktiska!

      Radera
  12. Jag måste bara säga det igen! Så snygg möbel!

    SvaraRadera