1 maj 2011


Upp till huset har vi en bred grusgång och på båda sidor av grusgången har vi haft rabatter med blåa och vita blommor. Vackert men jag bestämde i vintras för förändring. Så idag har jag grävt upp alla blåa riddarsporrar och blå bolltistlar och grävt ner dem på samma ställe som de andra bolltistlarna jag grävde upp förra helgen. Det kommer bli en stor bolltisteldjungel vid sidan av växthuset :-).

Rabatterna vid sidan av grusgången har varit fina under högsommar men inte så mycket att imponeras av senare på säsongen. Nu ska jag verkligen försöka få en längre blomningstid. Dessutom så byter jag lite i färgskalan; nämligen till rosa och vitt. Och så silver-grått!

Igår grävde jag upp hela den ena sidan! Bort med alla plantor och rensade, rensade och rensade bort allt ogräs. Sjukt jobbigt men nu är det gjort. Idag blir det till att plantera nytt och flytta plantor. Den andra sidan ska få lite ny gjord och omplanteringar. Den har inte alls lika mycket ogräs som den jag rensade igår.

Har beställt nya plantor av lite olika som ska passa i mina nya rabatter. Men eftersom rabatterna är ganska långa behöver jag många plantor... och inte kan jag köpa till hela så jag får helt enkelt återanvända "gamla" plantor. Det vill säga, dela plantor som jag har i trädgården, samla frösådder och kanske så lite ettåringar som fyller ut rabatten.
  • Höstflox i vit, köpt nya
  • Stäppsalvia i vitt, köpt nya
  • Vit riddarsporre, dela och gräva upp befintlig
  • Vit stjärnflocka, gräva upp och flytta till den nya rabatten.
  • Kungsljus Cherry Helen i mörkrosa, köpt nya
  • Stjärnflocka Pink Pride, köpt nya
  • Blodnäva i rosa, köpt nya
  • Rosa riddarsporre, gräva och flytta befintliga. Endast två plantor...
  • En rosa titstelliknande blomma, vet inte namn men överlever allt :-) Att gräva upp.
  • Vallmo, rosa, ettårig. Har gamla samlade frön...
  • Rysk martorn, köpt nya
  • Grå malört, olika sorter, gräva upp befintliga

Bild lånad från http://www.plant-world-seeds.com

Dessutom fick jag lite fröer av rara Hillevi med bloggen Tankar från trädgårdsmästaren, däri bland annat en fingerborgsblomma som är vit utanpå och purpur innuti klockorna, Pam´s Choice. De ska jag så och spara till min rabatt, de kommer vara så läckra nästa år. Passar perfekt där jag sår ettåringar i år.

Och så köpte jag lite frön på perenner på trädgårdsmässan som jag ska så... det blir till nästa år egentligen. Tror inte att de blommar i år men vi får se. Jag får så i backar och ha dem i varmbänken :-)

Det som ligger på önskelistan är att köpa flera rosa riddarsporrar och försöka hitta vit bolltistel! Bilden tog jag i antroposofernas gård i Järna. Har ni någon hum om var jag kan hitta plantor av vit bolltistel, internetshop eller vanlig härlig blomsterhandel?! Jag gillar mina blåa bolltistlar och de är så härdiga och ståtliga att jag vill gärna ha vita också.

Sköna 1:a Maj till er!

4 kommentarer:

  1. Vilket jobbb!!! Men det lönar sig ju att vara noggrann när man gör en sådan förändring. Vilka fina växter du valt - fler av mina favoriter :-). Men vad planterar du dina vita stjärnflockor med? Jag har svårt att få de att framträda fint med annat. Tycker att de så lätt försvinner, och de är ju så vackra så man vill ju gärna att de ska hjälpa till och lyfta rabatten...

    Hoppas du ghittar dina vita bolltistlar. Här hemma har jag nöjt mig med blå :-).

    Ha en bra första maj!

    SvaraRadera
  2. Vilket projekt! Låter som en snygg rabatt. Jag går också och drömmer om vissa förändringar i rabatter mm i vår trädgård. Får se hur mkt man orkar fixa i år. Allt tar ju sån tid och är så tungt! Lite trädgårdsarbetare att arbetsleda hade inte varit så dumt...;-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket jobb tänkte jag skriva, men det var jag visst inte ensam om.

    Angående bolltistlarna; kan du inte fråga i antroposofernas trädgård om du kan få en liten bit av ett stånd? De växer ju och sprider sig så mycket, och det fungerar utmärkt att dela. Mamma och pappa fick sina på det viset och sedan dess har de delat hej friskt, gett bort till andra, tagit med när de flyttat etc.

    SvaraRadera