30 maj 2011

God morgon sköna måndag!


Idag åkte sista hallonen och blåbären från förra året ner i frukostgröten! Tänk att jag tycker det är så gott med bär till både gröten och smoothien. Har lite björnbär kvar men annars är det finito! Och säsongen är inte dags än för bärplock.... Det blir till att köpa bär!

Njuter av en underbar morgon alldeles alena. Har stigit upp tidigt och får en massa egenutrymme och jag behöver det för själen när det är mycket på gång. Har svarat på mail som jag inte har hunnit med, paketerat lite paket, lite jobb slank det med men framför allt, öppnat fönstret och lyssnat på fåglarna morgonkvitter och ätit frukost.

Är lite lätt ledbruten efter gårdagen som blev en grovjobbardag utomhus. Tömde (äntligen hann jag med) tomathuset på all "jord". Det är ju gammal kutterspån från hönshuset som har förmultnat och det är en härlig mylla må ni tro. Den skottades ut och lades i odlingbänkar och lite varstans i trädgården. Många timmars jobb. Sedan skyfflades "ny" kutterspån från vinterns skörd från hönshuset in i tomathuset. Skiftesbruk! Därefter vattnades det ordentligt och nu hoppas jag väl på att jag kan plantera inom snar framtid mina tomater i denna läckra brinnande kompost full med näring.

Och så hann jag med att plantera ut auberginen i en av kallbänkarna och samma sak med chili och paprika! Så nöjd med gårdagen insats men det känns i ryggen! Återkommer med bilder senare. ;-) Dock pajade jag ett av treglasfönstrena men man behöver verkligen inte treglasfönster. Det räcker nog med ett glas... men lite plockande av glasskärvor blev det. Måste fundera på hur jag stadgar upp dem, de är så himla tunga.

Nä, nu ska jag plocka ihop mig för dagens kommande äventyr!
Ha en trevlig måndag!

4 kommentarer:

  1. Kul, jag använder också hönsens spån till landen. Det blir verkligen finfin jord !!
    Jag började fundera på om det var någon skillnad på kutterspån och råspån, så jag googlade och hittade detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n

    ...cancerframkallande ?

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Så roligt att du hittade till min blogg så att jag hittade din!
    Här kommer jag att hitta mycket intressant och roligt att läsa :-)

    SvaraRadera
  3. Vad mer krävs för att en dag ska bli bra?
    kutterspån + hönsgödsel verkar som en bra kombination. jag köper hönsgödsel på säck - vilken lyx att ha egen!!!

    SvaraRadera
  4. Äntligen kunde jag logga in för att kommentera!

    Det enda jag kommer sakna med blogspot är den enkla navigationen mellan min blogg och de jag följer, men jag löser det nog från min nya sida.

    Här ska dagen ägnas åt odling, äntligen. Maken får ta hand om hästeriet för idag. Ha det fint!

    SvaraRadera