9 apr. 2012

Flytt ner till källaren


Idag har både tomatplantor och kycklingar fått flytta ner till källaren. Kycklingarna har en hembyggd stor låda med nättak i källaren som de har fått flytta in i. Maken byggde den förra året för att kunna ha kycklingarna i källaren innan de får flytta in med de större.

I dag har jag tagit hand om några tomater... som jag inte har hunnit med :-/ Det märktes för de var rangliga och taniga. Så nu har jag planterat om några krukor och flytta ner dem i källaren där det är svalt och jag har en av mina odlingshyllor med belysning. Jag fick "ringla ner" dem i krukan och jag hoppas att det fungerar... vi får se om det blir bra. Jag krukade om några tagetes också som fick flytta med. Men jag har måååånga tomater kvar att ta hand om, frågan är bara var jag ska ha dem då det är så himla kallt ute. Men det blir morgondagens projekt!

Go kväll!


3 kommentarer:

  1. Vem hade räknat med detta kalla vädret? Det fanns inte med i mina planer i alla fall. Jag har sprängfyllda krukor med förgrodda plantor spetskål, majrovor, purjo...som skulle varit ute nu! Det fylls ju på hela tiden (i alla fall här).
    Fin låda för de små liven. Halledudanedå så söta de är...
    Tomaterna klarar ju sig bättre med svalare om du inte hunnit plantera om dom - men dom är ju så himla tåliga tycker jag. Tar sig trots att de är som spökplantor. Mina har stått för kallt i växthuset så de är lila under bladen - vi får se hur det går med den saken,
    Goafton

    SvaraRadera
  2. Perfekt med en källare att kunna ha både kycklingar och plantor. Kylan kommer att ge sig nu, kommer att bli mycket varmare i veckan enligt klart.se
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att det är ett fasligt pipande i källaren :-)
    Av tio ägg blev det fyra kycklingar här. Nu har vi en höna till som ruvar på fem ägg. Hoppas att det blir något av dem...
    Jag som hade tänkt att jag skulle vara sååå duktig och inte så mer än vad jag själv behöver har en uppsjö av plantor som säkert inte kommer att få plats någonstans. Nöden är dock uppfinningarnas moder så jag kanske kommer på något genialt för att få plats med alla krukor ;-)
    Tack för fint svar angående mina eftertankar. I dag åts resten av tupparna upp. Det är vår första gryta på egna tuppar så känslorna är lite blandade...
    Ha det fint!
    Kram!

    SvaraRadera