27 dec. 2014

Perfekta uppdrag under mellandagarna för en odlare och hur blev det nu egentligen med köksträdgården?


Det är tre ting som alltid sammanfaller på mellandagarna för mig även om jag har fuskat lite innan; att sortera fröer, planera odlingar och leta/lista inköp av fröer! Tre goda ting som ger lite extra energi när det är kallt och snöigt.

Idag är en sådan dag! Idag ska det sorteras fröer och listas på önskningar och behov. Sedan tillkommer frön på beställningslistan när det ritas och planeras. Det är en process som tar dagar och ibland veckor. Detta år har det faktiskt pågått under hela odlingssäsongen med tankarna på nästa säsong. Ni som följer mig vet ju att jag har tänkt i köksträdgården och flyttat på den samt även förminskat den. Japp, det är sant, jag har förminskat köksträdgården... eller nja... kanske...

Man skulle kunna säga att jag har tänkt om och ska odla på ett annat sätt än tidigare. Behovet har förändrats från att vara småbarnsfamilj till att barnen har vuxit upp och en har till och med flyttat hemifrån. Den andra äter inte så mycket grönsaker. Tidigare hade vi även andra ungdomar som hade sin sov och matplats här. Allt har sin tid, vi är inne i en annan epok nu, maken och jag är mycket äldre nu och det är ganska skönt med vuxna barn.

Det som inte har förändrats är önskan om riktigt fina råvaror. Nej, tvärtom så har det eskalerat, finsmakaren är här nu. ;-) Och det är också en av anledningarna till att göra om i köksträdgården och tänka i nya banor. Det vill säga den traditionella köksträdgården är ett minne blott och är ersatt med 5 stycken odlingslådor för att odla i upphöjda djupbädd. Det betyder att man kan odla med på mindre yta. Dessa byggdes i somras och prövades med gott resultat även om det gjordes i mitten av sommaren.

Där köksträdgården har funnits tidigare blev det fyra kvadratiska lådor som kallas numer för örtagården och har ganska få växter i sig än så länge. Gissa om det kliar i fingrarna för att planera dem! Lite tankar finns redan men jisses vad jag ser fram emot när dessa blommar! Japp, för så är det, de ska blomma! :-) Jag lovar, det ska bli ett eget inlägg om dem! :-)

Sedan har jag ju kvar de som är byggda för att vara varmbänkar, 4 gigantiska upphöjda lådor med plasttak. I 2 finns det växter för övervintring och 2 är tomma för odling. De ska självklart vara kvar och är en viktig del av köksträdgården. Framför allt för det där med att förlänga odlingssäsongen för att få fina råvaror en längre period.

Glädjehuset är ju mitt skötebarn i form av ett kretsloppshus och en oerhört viktig del av köksträdgården. Den står stadigt kvar, inget kommer rucka på detta koncept på ett bra tag. Dock finns det ett komplement för kommande säsong! :-) En odlingstunnel för att börja odlingsåret tidigare och för att avsluta senare om vi ens ska snacka om början och slut! Även om dessa planer ska få ett helt eget inlägg. Som sagt, vi är inne i en hel ny fas av odling! En klar nytändning!

Som ni förstår så behövs det tänkas i många steg i fröinköp för att få detta att klaffa. Jag har faktiskt redan köpt några fröer och jag som inte har inventerat än. Hur ska detta gå?! :-) Men idag blir det fokus på inventering och sortering. Troligen klämmer vi in en långpromenad för solen gör sig närvarande och man kan verkligen inte få tillräckligt många soltimmar under decembermånad!

Ha det gott och på återseende! 





3 kommentarer:

  1. Inspirerande! Hämtar genast fröpärmarna!

    SvaraRadera
  2. Ja här är det frö hela dan. Fast tröskning. Har inte kommit längre än till att rensa fröerna än ja ;-) Men nu är jag nog (nästan) klar...om jag inte hittar några bortglömda påsar i nåt hörn, hehe, de är instoppade lite varstans nämnligen. Försöker hitta något fungerande system för att få allt i jord i rättan tid...inte lätt när man har en hel vägg staplat av lådor med fröer i sovrummet. Jag glömmer väl några hundra som jag brukar ;-) God fortsättning på helgerna !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Ser ut som hos mig just nu...mycket lovande och löftesrikt.

    SvaraRadera