16 okt. 2010

Höstmys


Idag blir det höstmys ute i trädgården även om det är nollgradigt och frost nu på morgonen. Hösten är här på riktigt, löven gulnar och faller, växtriket falnar och det är dags att städa smart i trädgården.

Med städa smart menar jag att man behöver verkligen inte rensa bort allt utan tvärtom, låta mycket finnas kvar. Men att städa ur tomathuset till exempel är bra. Tomathuset har producerat tomater hela sommaren och behöver rensas ut. I och för sig så har jag inte skördat tomater som förra sommaren, förra året var ett riktigt bra tomatår. I år har jag inte riktigt tagit hand om mina tomater som jag borde...

Funderar starkt på att tömma mina matkomposter i tomathuset och låta komposten, myllan ligga och efterkompostera där inne. Annars brukar jag lägga ut komposten i landet men nu har jag två matkomposter fulla och behöver i alla fall en tom till vinterns kompostering.

Ska också skölja ut alla planteringskrukor och "paketera" dem så att de är redo i vår. Kanske till och med redo i januari när chilin ska sås. Jag gör ordning en sålåda med allt som behövs :-) Jag ser fram emot kalla höstkvällar med ljus och te, med frökataloger, drömmar och planeringar.

På med yllestället och ut i den friska luften...
God lördag!

2 kommentarer:

  1. Har också tänkt städa i trädgården i dag, men väntar på att det skall bli några plusgrader ute. Behöver i alla fall få uppdahliorna innan de fryser bort helt. Och så behöver ju tulpanlökarna ner i jorden innan det blir tjäle :)

    Hoppas du får en fin lördag i trädgården :)

    SvaraRadera
  2. Och brödbak, inte att glömma !! Åh så härligt att stå och knåda deg vid köksbordet inne i värmen och se ut över fågelrestaurangen och alla småfåglar som är nöjda och äter, och snön och rådjuren. Underbart !

    SvaraRadera