2 feb. 2011

Auberginsådd 2/2


Nu har jag sått två olika sorters Aubergin eller som en del kallar den, äggplanta. När jag höll på som mest så upptäckte jag att jag hade daterat alla sådder fel idag?! Istället för dagens datum hade jag skrivit 7/2 på nästan 30 etiketter... Kan vara så att misstaget beror på allmän förvirring samt att mina barn fyller den 7/2. Knas ;-)

Jag har aldrig odlat Aubergin så det blir helt nytt. Jag hoppas att jag inte glömmer bort dessa sådder... Tänk att kunna skörda egna exotiska Aubergin?! Laga Mousaka, röror eller bara grilla dem i skivor och ringla lite olivolja över. Mums.

Tänkte odla dem i hinkar, tror inte att de funkar på friland hemma hos mig. För lite Grekland. Jag har valt en sort som heter Solanum melongena L. F1 'Applegreen' och blir grön, till och med "äppelgröna". Har aldrig sett gröna Aubergin så det blir ju roligt. Den ska vara extra tidig och ska fixa även kallare klimat. (Undrar vad det betyder...hur kallt är kallare?) Dessa var ekofrön.

Sedan blev det en Aubergin som bara måste vara tjusig, Solanum melongena L. 'Black Beauty' och är kulturarv. Den ska vara odlingssäker så jag borde ju kunna få skörda en frukt i alla fall! Som av namnet framgår så är ska den vara både vacker och svart. Tror kanske den är svart-lila...

Kan man odla dem tillsammans med tomater tro? Eller så får de stå i hinkar mot en varm vägg!

3 kommentarer:

  1. Testar också att så aubergin för första gången detta år. Skall bli roligt att se om det fungerar. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande med nytt?!

    SvaraRadera
  3. Hej svejs, nu vet jag vem Blomkronan skrev om.
    Kul att du tittat in & hoppas du vill fortsätta följa min blogg. Jag är nybörjare på allt som heter odling. har nu 4 st aubergineplantor som växer på sej (hela 11 cm höga) satte mina den 6/2
    Spännande att följa dina som bara är några dagar äldre :)
    ha det gott// Susann

    SvaraRadera