12 juli 2011

Rosendals trädgård





Igår tog jag en behövlig paus i grävandet! Har känningar i både axlar och rygg, är ganska trött efter allt slit så vi tog en paus och åkte till Rosendals trädgård för både inspiration och rekreation! De har en enkel men oerhört vacker vacker utställning för att öka insekter i trädgården!

Vi gick runt och mös.
Åt god lunch och fikade.
Återhämtning på hög nivå!



Lavendelfält framför vindruveodlingen var ju himla läckert. Jag har ju nyligen köpt mig några vinplantor på en mindre rolig "trädgårdsbutik" i en större butikskedja med okunnig personal. (Kommer inte att handla där något mer.) Personal kunde inte tala om hur och i vad vindruvorna skulle planteras ?! Nu har jag ändå läst på... letat i mina trädgårdsböcker efter information och fick det även bekräftat i går på Rosendal. Surjord vill mina druvor ha så på hemvägen köptes 2 säckar till druvorna.

Deras grönsaksland, eller närmare bestämt kålland är himelskt vacker. Tänk om man hade den ytan att bara göra vackra land. :-) Och deras blomsterrabatter är ju som om de vore hämtade ur någon vacker tavla eller saga. Jag blir alldeles lyrisk.Har planterat vippvallmo i min meditationsträdgård och har undrat om det är rätt i färgskala... och tänk vad roligt det var att se stora fina blommande vippvallmo på Rosendal. Och de var så rätt som de kunde bli i färgskala. Hoppas mina är det också. Kan de skifta i färg?

Idag blir det till att återgå att arbeta :-) Måste nog säga att även om det är "tungjobb" så är det också roligt. Jag lider inte så himla mycket ;-)

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Ja Rosendal är ett härligt ställe att hämta inspiration på!

    Hoppas att vippvallmon visar sig vara den färg du vill ha. Kanske är det med den som med andra blommor, att den kan gå tillbaka till någon slags ursprungsfärg med tiden, vad vet jag.
    Din meditationsträdgård ser ju superfin ut!
    Här är jag mest frustrerad över att mitt omfång börjar begränsa mig i trädgården...
    I dag plockas här klarbär för att göra saft och vin.

    SvaraRadera
  2. Fint ställe, men Vintervikens Trädgård i Stockholm är lika fint, fast inte lika känd..

    SvaraRadera
  3. Anna: Rosendal är en favoritplats likaså Ytterjärna och antroposoferna. Kan ha något med Arne Klingborg att göra :-)

    Ja, att tjock till sig och fortfarande vara aktiv kan vara jobbigt. :-) Men du får ta det lugnt och vänta med alla akrobatiska övningar.

    Hannele: ååå tack för tipset om Vintervikens trädgård! Har inte varit där, sätter upp den på listan på platser att besöka! Tack!

    SvaraRadera