20 dec. 2009

Skansens julmarknad


Idag var vi på Skansens julmarknad, inbjudna av min lillebror. Är inte mycket för julmarknader men vad gör man inte för sin lillebror. Måste väl erkänna att lite mysigt var det nog allt med alla stånden och alla gamla kläder.

Brorsan hade lusekofta på sig och stod och kokade öl med enbärsmak. De tillhörde hembryggarföreningen (tror det var så) och var mycket trevliga.

Tittade på vantar i skinn, hade verkligen velat ha ett par men jag tyckte de var för dyra. Kanske blev jag dumsnål...

8 kommentarer:

  1. Skansens julmarknad är underbar! Det är den enda riktigt genuina julmarknaden vi besökt. En framgångsfaktor är att Skansens ledning är så petiga med vilka handlare de tar in.
    Annat än det plastiga, ytliga jippo som vi numer har här i stan i form av Julmarknad på Liseberg. Gröna kaniner och sunkig snabbmat kan aldrig skapa äkta julstämning.
    Om din bror företräder bryggarföreningen på Gotland, så hälsa honom, att jag handlade en dunk rökig dricke på Skansen en jul för ca fem år sen, hällde i mer socker och lät den stå till julafton. Rena dundret och gott var det också :-)
    Där fick jag upp ögonen för Gotland, vilket resulterade i en cykelsemester där.

    SvaraRadera
  2. Hej Ivan L!
    Nej vi sålde inte drikú från gotland vi var från svenska hembryggarföreningen och sålde faktiskt inte någonting. Vi var bara bara och visade hur man bryggde öl på gårdarna förr och sen förstås för att visa att man med ganska enkla medel kan göra det hemma idag också.
    Kul att du gillade drikú men jag tror att min syster som inte dricker öl skulle ha väldigt svårt för det. ;)

    SvaraRadera
  3. Ja lite dumsnål kanske... Såg du att det fanns Eco.kängor?

    SvaraRadera
  4. Ivan: vilken tur att lillebror skriver svar till dig...kan ju inte så mycket om det där och som sagt dricker inte öl... Men tänk vad det ena leder till det andra, till och med till en cykelsemester!

    Och en annan sak Ivan: julen är kommersiell och då dyker plastiga ting upp... Man får göra julen till sin egen och ignorera det som inte passar in.

    Lillebror: Kängorna missade totalt! Däremot så såg jag olika glöggsorter som jag blev nyfiken på även om jag inte är sååå förtjust i glögg med massor av socker. Tror Faktiskt att jag ska göra egen glögg av fläderblomssaften till julen... och kanske lite köpeglögg utan alkohol också :-)

    Och ja, jag skulle köpt skinnvantarna :-/ !

    SvaraRadera
  5. Lillebror: bra bild va?! Har några som blev bra om du vill ha....?

    SvaraRadera
  6. Cornelias Cottage: ja visst, det var mysigt... en stund iallafall :-)

    SvaraRadera
  7. Japp flädersaftglögg ser jag fram emot så det är bara att sätta igång och göra det. ;)

    Synd att du missade dem, men jag tror att de var riktigt dyra.
    Bilden var väl ok. Berättade jag föresten att de (trots att jag fyllt i att jag tillhör det manliga släktet) hade förväxlat mitt namn med ett kvinnonamn och plockat fram en klänning åt mig. Haha.

    Ja du får gärna skicka bilderna till mig eller om jag tar dem på onsdag/torsdag.

    SvaraRadera